![]() |
Het vijf-gesprekkenmodel past perfect binnen actuele concepten als stepped care en het common-factorsmodel. De werkwijze sluit aan bij de filosofie 'kort als het kan, lang als het moet', biedt een oplossing voor de wachtlijstproblematiek en vergroot het werkplezier van behandelaars. Bij veel GGZ-instellingen wordt dit model dan ook aan de voordeur toegepast. Patiënten worden zonder wachttijd geholpen een eerste cognitieve of gedragsverandering in gang te zetten, waardoor men geen verdere hulp behoeft óf beter van een vervolgtraject kan profiteren. Ook in de eerste lijn zorgt het Vijf-gesprekkenmodel voor houvast en creativiteit bij een kortdurend behandelaanbod. In deze cursus leert men hoe het Vijf-gesprekkenmodel effectief toe te passen in de eigen praktijk.
Steeds meer instellingen herschikken hun hulpaanbod zodanig dat de langer durende behandelingen duidelijker van de kortdurende worden onderscheiden. Waar de kwaliteit van de langer durende therapieën veelal reeds lang organisatorisch gewaarborgd was, wordt nu de nadruk gelegd op het uitbouwen van de 'voordeur-functies'. Het vijf-gesprekkenmodel is in essentie een werkwijze waarbij een team wordt gestimuleerd om grotendeels algemeen bekende technieken in een nieuwe context te gebruiken, waardoor het rendement van de behandeling, de cliëntsatisfactie én de arbeidssatisfactie van de therapeuten toenemen.
Doelstelling: Begrip van de achterliggende theorie van het Vijf-gesprekkenmodel, het kunnen toepassen in de praktijk en - waar nodig - zelf varianten kunnen bedenken voor de eigen doelgroep.
De volgende aspecten komen aan de orde: