Wat is uw eerste reactie wanneer u het gedrag van een cliënt als belemmerend of grensoverschrijdend ervaart? Middels korte interventies wordt er geëxperimenteerd met allerlei gedragingen, emoties en weerstanden van een cliënt om dit vervolgens effectief te beïnvloeden.
- Heeft u voldoende inzicht in de manier waarop u met uw cliënten en medewerkers omgaat?
- Weet u op welke wijze uw gedachten invloed uitoefenen op uw gevoel en gedrag?
- Bent u bewust van uw houding, zowel verbaal als non-verbaal, en het effect daarvan in een conflictsituatie?
- Beschikt u over voldoende vaardigheden om effectief met conflictsituaties om te gaan?
- Hoe buigt u weerstand bij een cliënt om tot een tevredenheid?
Deelname levert het volgende op:
- Herkennen van emoties, conflicten en de verschillende vormen van agressie.
- Emoties en spanning reguleren.
- Cliëntgericht omgaan met emoties en agressie.
- Sterker in de schoenen staan bij agressiesituaties.
- Grenzen tijdig aangeven met behoud van een goede relatie.
- Een balans vinden tussen een zakelijke houding en sociaal inlevingsvermogen.
- Begrip krijgen en tonen voor uw gesprekspartner.
- Escalatie van een conflict voorkomen.
- Een conflict op een professionele wijze afhandelen.