![]() |
In deze cursus komt het thema 'gastvrijheid' aan bod: Gastvrijheid is gezien en gehoord worden, je welkom voelen, openheid, luisteren en een vriendelijke sfeer
Gastvrijheid heeft te maken met transparantie. Je laat zien dat je oog en begrip hebt voor je patiënten. Als je daar als team op een goede manier invulling aan geeft, krijg je blije patiënten. Dat maakt het contact en je werk een stuk leuker. Maar kan deze benadering ons helpen, ook op momenten dat drukke spreekuren en een golf aan telefoontjes je wel eens doen denken; nu even niet…..?!
Gastvrijheid wordt als eerste zichtbaar op de site van de praktijk, in de brieven aan patiënten en in de manier waarop de praktijk informatie verschaft aan patiënten. Ook de manier waarop de praktijk te vinden is, zegt iets over de gastvrijheid; denk aan de parkeerplaatsen en de bewegwijzering. Op persoonlijk gebied gaat het meer om de relatie tussen de patiënt en de medewerkers van de praktijk. Het eerste contact is vaak met de assistente; daarin wordt de gastvrijheid direct zichtbaar en merkbaar. En uiteraard het professionele contact in de spreekkamer. Hoe gastvrij ervaart de patiënt dit contact en wat doet de huisarts, poh’er of assistente om dit prettig te laten verlopen?
Na deze cursus hebben de deelnemers/de praktijken een beeld van hun gastvrijheid, wat zij hieronder verstaan en in welke mate zij hieraan bijdragen. Welke kernwaarden zijn belangrijk en wat kun je met elkaar doen om hier aandacht aan te blijven geven? Na deze cursus heeft elke praktijk/deelnemer drie acties geformuleerd die leiden tot meer gezamenlijke aandacht voor gastvrijheid in hun huisartsenpraktijk.
Na deze cursus heeft: