![]() |
Elke dag wisselt u talloze keren patiëntgegevens uit met apothekers, ziekenhuizen, andere huisartsen, met de patiënt zelf etc. Het is zo gewoon. Toch zijn er weinig praktijken te vinden die qua organisatie en qua mensen voldoende zijn voorbereid op een verantwoorde gegevensuitwisseling.
Wat betekent de nieuwe privacywetgeving voor u? Denk aan de meldplicht datalekken en de uitgebreide boetebevoegdheid van het College Bescherming Persoonsgegevens per 1-1-2016 en de Wet cliëntenrechten bij elektronische gegevensuitwisseling. Hoe gaat u zelf om met het vastleggen en uitwisselen van patiëntgegevens? Wie heeft inzage? Moet u desgevraagd gegevens laten vernietigen? Stuurt u wel eens patiëntgegevens via e-mail of fax? Geeft u het dossier mee aan de patiënt of aan een gezinslid? Zijn uw medewerkers op de hoogte van de "do’s and dont’s” rond het verstrekken van gegevens? Zijn uw patiëntgegevens optimaal beschikbaar, betrouwbaar en optimaal afgeschermd tegen onbevoegden? Bent u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rond gegevensuitwisseling? Kunt u een beroep doen op een (gezamenlijk) aangewezen coördinator informatiebeveiliging en heeft deze inzicht in de voorwaarden voor certificering? Weet u wat NEN 7510 inhoudt?
De Federatie WDH Midden Nederland organiseert een nascholing in twee dagdelen waarin zowel de bedrijfsvoering rond patiëntgegevens als de juridische eisen rond gegevensuitwisseling als ook de preventie van onjuist handelen aan de orde komen. Tussen de twee dagdelen in wordt een geplande verbeteractie uitgevoerd die vervolgens in de training wordt besproken.
Aan het eind van deze nascholing: