Het programma bestaat uit een schriftelijke intake voor de deelnemers, een voorbespreking opdrachtgever, een workshop van een halve dag en een evaluatiegesprek.
Het doel van het programma is om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, door het ontwikkelen van communicatievaardigheden. Het stelt de zorgverlener beter in staat om de consument te informeren hoe hij zijn gezondheid kan beschermen.
Leerdoelen: de deelnemer is na het programma in staat om:
- te omschrijven welke vragen van patiënten/gesprekspartners lastig zijn
- de begrippen zender, ontvanger en ruis toe te passen op de communicatie in de praktijk
- bij de ontvangst van de patiënt/gesprekspartner het gesprek te openen
- de juiste vragen te stellen
- te anticiperen op reacties van de patiënt/gesprekspartner
- op juiste wijze om te gaan met lastige opmerkingen, vragen en reactie van patiÉnten,/geprekspartners
Schriftelijke intake: De deelnemers ontvangen een vragenformulier dat zij inleveren bij hun leidinggevende. Het inventariseert de praktijksituaties van deelnemers die van belang zijn voor op de workshop.
Voorbereiding: Persoonlijke kennismaking met de leidinggevende en organisator en toelichting op de vragen uit de praktijk. Bespreking van de resultaten van schriftelijke behoeftebepaling met deelnemers en de werkwijze en programma van de workshop. Resultaat is draagvlak voor het programma en de werkwijze met een individueel notitieboek.
Workshop Ontwikkeling van de Zorg - Programma
09.00-10.00 Introductie en welkom
- We beginnen de workshop met een korte persoonlijke introductie over kwaliteit en Reizen. We bespreken het doel en programma van de workshop. Oefening vragen: Met welke introductie, vragen of zorgen komen de reizigers naar de praktijk. Welke zijn de lastigere vragen of reacties? Wat is het motief van de client en wat is de beste reactie? Klassikale nabespreking: Wat maakt het lastig om die beste reactie te geven?
10.00-10.30 Theorie over communicatie
- Wat is het model en welke filters passen we bewust en onbewust toe? Oefening:Welke filters herken jij bij de client en bij jezelf? Hoe creëer je verwachtingen tijdens communicatie? Oefening: een persoonlijke passie! vertel over jouw persoonlijke passie… de ander luistert en past vaardigheden toe.Theorie verbale en non-verbale luistervaardigheden. Welke vaardigheden paste je in de oefening toe en welke niet?
10.30-11.00 Theorie vragen en paraplu-vraag
- Welke soorten vragen zijn er? Welke vraag is effectief? Oefening: Welke informatie heb je nodig van een reiziger? Welke vraag stel jij?
11.00-11.30 Theorie verbinden en uitnodigen
- Hoe stel je zo voor dat je verbindt en de ander uitnodigt om meer over de reis, het gezelschap te vertellen. Oefening: jezelf voorstellen. Theorie omgaan met reacties: Oefening: Opmerkingen en vragen vertalen in wensen. Oefening: Komt een reiziger in de praktijk.
11.30-12.00 Invullen persoonlijke acties en evaluatie
- Samenvatting van de belangrijkste leerpunten door de deelnemers en reactie op de workshop.
Evaluatiegesprek: Twee weken na afloop van de workshop bespreken we de resultaten van de training. We bespreken ook hoe de leidinggevende invulling kan geven aan een vervolg.