Het proces van kennisoverdracht en uitwisseling wordt tijdens de hele reis bewaakt door de dagvoorzitter, dit is steeds een Nederlandse huisarts uit de groep deelnemers samen met de studiereisorganisator. Naast de spreker (een Surinaamse arts en/of beleidmaker in de Surinaamse gezondheidszorg) zijn de dagvoorzitters aanspreekpunt voor de groep. De dagvoorzitters zijn verantwoordelijk voor dagelijkse schriftelijke evaluaties van het programma. Bij deze evaluaties geven de deelnemers aan wat zij hebben geleerd en hoe zij het geleerde kunnen toepassen in de dagelijkse praktijk. Naast onderstaande algemene leerdoelen, zijn ook specifieke leerdoelen per programmaonderdeel aangegeven.
Algemene leerdoelen
- Professionaliteit en Interculturele hulpverlening:
- Aan het einde van de nascholing is de cursist zich bewust van de invloed van cultuur op (ziekte)beleving, kan dit tijdens consulten herkennen en kan hier respectvol en doeltreffend mee omgaan. De cursist heeft ervaren waar zijn Surinaamse patiënt vandaan komt en voert vanuit dit besef consulten met Surinaamse patiënten.
- Door de opzet van de studiereis (combinatie van plenaire kennisoverdracht en uitwisseling met lokale collega’s) wordt informatie aan de praktijk wordt gekoppeld. Door gerichte en praktisch toepasbare kennis en vaardigheden, ontwikkelt de deelnemer een professionele attitude, waardoor huisartsenzorg voor Surinaamse patiënten beter en toegankelijker wordt.
Vakinhoudelijk
- Tijdens deze nascholing wordt aandacht besteed aan veel voorkomende vakinhoudelijke dilemma’s bij huisartsenzorg voor Surinaamse patiënten in Nederland: psychiatrie (depressie, suïcide en schizofrenie), chronische ziekten (diabetes mellitus en hypertensie)
- Aan het einde van de nascholing kent de cursist Surinaamse eet- /leefgewoonten, hij/zij kan hierop inspelen bij leefstijl consulten, hij/zij kent de heersende opinie van Surinaamse collega's t.a.v. beleid, hij/zij kent specifieke knelpunten van Surinaamse patiënten bij de acceptatie van- en leven met een chronische ziekte, hij/zij en kan hierbij adequaat steun bieden, passend bij het waardensysteem van de patiënt.
Samenwerken en organisatie
- Na de reis weten de deelnemers hoe de zorg in Suriname geregeld is, en wat de Surinaamse patiënt verwacht van zijn/haar zorgverlener. Ook is de deelnemer in staat om ‘best practices’ uit Suriname in te voeren in de eigen praktijkvoering.
Tijdens deze studiereis worden kennis, vaardigheden en attitude overgebracht op verschillende niveau’s en met aandacht voor de vier leerstijlen volgens Kolb. Deelnemers met voorkeuren voor alle verschillende leerstijlen kunnen daardoor ieder op hun eigen wijze effectief leren:
- Doener: Wil een directe ervaring opdoen; lost een probleem meteen op een praktische manier op; springt in het diepe met een uitdagende taak.
- Bezinner: Maakt eerst een plan; neemt de tijd voor lastige beslissingen; neemt de tijd om zijn ervaringen te overdenken.
- Denker / theoreticus: Zoekt goed gestructureerde leermiddelen; zoekt verbanden met kennis die hij al heeft; zoekt intellectuele uitdagingen; bestudeert theoretische concepten. modellen en systemen.
- Beslisser / pragmaticus: Zoekt naar verbanden tussen de leerstof en zijn werk; is gericht op praktische zaken; zoekt iemand die iets kan demonstreren.
Over het algemeen wordt gestreefd naar kennis op ‘shows’ niveau. Bij theoretische kennis is het minimale streefniveau ‘knows how’.