![]() |
De ene assistente breekt een pols en is twee dagen later met haar arm in een mitella weer op de praktijk, met de mededeling dat ze met een headset op prima kan telefoneren. De andere assistente breekt een pols, meldt zich zolang ze gips heeft ziek en komt daarna op therapeutische basis twee uur per dag weer werken. De ene assistente is nooit ziek, de andere om de haverklap. In uw praktijk hakt verzuim er vaak stevig in. Het is vervelend voor de medewerker, het kost geld, het gaat ten koste van de continuïteit in het werk en belast de niet verzuimende medewerkers.
Een optimaal verzuimbeleid is effectief bij het beheersbaar maken van het verzuimpercentage. Deze training draagt daar aanzienlijk toe bij. Het doel is om praktijkhouders / leidinggevenden sturingsinstrumenten te geven op enerzijds het voorkomen van verzuim en anderzijds op het effectief beïnvloeden van verzuim – en dat binnen hun verantwoordelijkheid en bevoegdheid.
Middel daartoe is kennis en bewustwording van de gedragsaspecten van verzuim. Met respect voor de klacht wordt gekeken naar het gedrag dat iemand toont als het over verzuim gaat en over het keuzeproces dat iemand doorloopt waarbij hij uiteindelijk kiest voor werk of verzuim. Gedrag is te beïnvloeden en dat geldt dus ook voor de keuze die iemand maakt om te gaan verzuimen. Met behulp van een praktisch theoretisch kader en volop ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek kunnen leidinggevenden oefenen in het signaleren van verzuimsignalen en het voeren van effectieve verzuimgesprekken.
Doel / Resultaat
In deze training leert u verzuim via het gedragsmodel te bekijken en daarmee te beïnvloeden. De klacht staat niet centraal, maar het gedrag dat iemand laat zien. Ook is er aandacht voor de samenwerking met extern adviseurs (bijv. de bedrijfsarts). Met behulp van eigen casuïstiek wordt deze training heel praktijkgericht gemaakt.
Na de training kan de deelnemer:
Tenslotte worden ook de wettelijke kaders (Wet Poortwachter) waarbinnen ziekteverzuimgesprekken plaatsvinden, besproken.