Maastricht UMC+ hecht grote waarde aan goed onderwijs en deskundige docenten. Een structurele invoering van BKO geeft professionalisering van docenten een impuls. Docenten optimaliseren in dit opleidingstraject hun bekwaamheden door het ontwikkelen van zes competenties toegespitst op de onderwijspraktijk, te weten:
Deze competenties zijn de leidraad en bepalen de inhoud van het BKO-programma. BKO past binnen de universitaire plannen om een landelijk erkende onderwijskwalificatie te ontwikkelen voor medewerkers van alle faculteiten. Na positieve ervaringen met twee BKO pilotgroepen is Basiskwalificatie Onderwijs structureel geïmplementeerd en in het aanbod van de Taakgroep Docprof opgenomen.
Doel is het verkrijgen van een brede oriëntatie op onderwijs, waarbij onderwijscompetenties worden verbeterd en geoptimaliseerd.
Er wordt nauw aangesloten bij de onderwijspraktijk. Eigen onderwijservaringen worden kritisch onder de loep genomen en worden vertaalt naar nieuwe inzichten van de eigen onderwijspraktijk. Zo worden de 6 onderwijskundige competenties ontwikkeld en met behulp van bewijsmateriaal vastgelegd in een elektronisch portfolio. Het portfolio is het beoordelingsdocument op basis waarvan de BKO wordt gecertificeerd.