Verwachtingen van zichzelf en van anderen te managen c.q. verwachtingen op elkaar af te stemmen.
Constructief feedback te geven en te ontvangen.
Feedback en ‘Zelfonthulling’ als belangrijk onderdeel in de communicatiecirkel te zien en te hanteren.
Collegialiteit toe te passen; het spel van geven en nemen binnen het artsenteamverband toe te passen (gezonde balans: egoïsme en altruïsme).
U-bocht communicatie zo veel mogelijk te vermijden en directe feedback en communicatie toe te passen binnen het team.
Klaar te staan voor elkaar als collega’s en ongevraagd hulp aan te bieden en te vragen.
Inhoudelijk beleid vanuit het artsenteam gezamenlijk uit te dragen.
Elkaar niet af te vallen t.a.v. gezamenlijke beleidsafspraken.
De regierol van de artsen t.a.v. de andere behandelaars binnen en buiten het MDO toe te passen.
Elkaar collegiaal te consulteren, vakkennis te delen en openlijk ‘te sparren’ bij vakmatige dilemma’s.
Feedbackvaardigheden toe te passen in het samenwerkingssysteem van Behandelaars en Zorg o.a. t.a.v. praktijkverpleegkundigen/Verpleegkundig Specialist, andere Behandelaars en Zorgcoördinator.
Subdoelstellingen
Deze worden tijdens het teamcoachingstraject geconcretiseerd in SMART afspraken/Resultaat Gerichte Afspraken (RGA-en).
Werkwijze
Er worden 6 workshops van 1 dagdeel georganiseerd; 2 workshops in 2013 en 4 workshops in 2014.
De eerste workshop is de inleiding van het gehele traject met als thema: Circulaire communicatie; zelf-onthulling en feedback. Dit thema loopt als een rode draad door het gehele traject.
Workshop 2 t/m 5 hebben afzonderlijke thema’s en doelstellingen.
De laatste workshop (6) is een integratie van alle thema’s en tevens borging voor de toekomst.
Tussen de workshops wordt geoefend met individuele- en team-leerdoelen.
Tijdens de workshops wordt gewerkt met diverse oefeningen.