![]() |
Veel spugen, niet willen eten, aanhoudend huilen, niet slapen, moeilijk gedrag of obstipatie: deze problemen bij jonge kinderen van nul tot vier jaar gaan vaak samen met onderliggende problemen zoals een verstoorde ouder-kindrelatie. Het herkennen van factoren die een normale ontwikkeling van het kind bedreigen staat centraal in deze cursus. Die factoren kunnen bijvoorbeeld aanhoudende stress, (psycho)trauma tijdens de zwangerschap en bevalling, pre- en dysmaturiteit en/of een chronische aandoening zijn. Na afloop kunnen de deelnemers veelvoorkomende fysieke klachten van jonge kinderen interpreteren naar oorzaak en gevolg en daarnaar handelen.
Na afloop van de cursus zijn de deelnemers in staat om:
In deze 3- daagse cursus maakt u kennis met toepassingsmogelijkheden van de Infant Mental Health-visie binnen de gezondheidszorg voor kinderen tot en met 3 jaar. IMH is een visie die de relatie tussen kind en ouders centraal stelt, en van daaruit eventueel aanwezige problematiek benadert.
Aanhoudende stress en bijvoorbeeld (psycho-)trauma tijdens de zwangerschap, tijdens de bevalling of kraambed en tijdens de zuigelingentijd kunnen negatieve invloed hebben op het tot stand komen van een goede interactie tussen het (ongeboren) kind en de ouders/verzorgers. Als daardoor de onderlinge relatie verstoord raakt, kan dit de ontwikkeling van het kind bedreigen. Verschillende situatie waarin dit voor kan komen, worden besproken. Bijvoorbeeld: emotionele gevolgen van prenatale diagnostiek, ernstige groeiachterstand, prematuriteit, tienerzwangerschap, psychiatrische problematiek of opname op de couveuse afdeling.
Als ouders medische hulp zoeken voor somatische klachten van de baby of peuter/ kleuter, zoals voedingsproblemen, veel huilen, onrustig gedrag, slaapstoornissen of later obstipatie, kunnen deze terug te voeren zijn op gebeurtenissen in het verleden, die niet steeds vanaf het begin van medische consultatie duidelijk zijn. De symptomatologie van het kind kan dan behulpzaam zijn in de zoektocht naar de oorzaak van een eventueel verstoorde ouder-kind relatie.
Aan de orde komt ook: het herkennen van factoren die invloed hebben op de ontwikkeling van het kind; ontwikkelingsfasen en specifieke klachten; wijze van beïnvloeding van de ontwikkeling van het kind. Multidisciplinaire samenwerking vanuit een IMH-visie, op het gebied van zowel soma als psyche, geven de beste kans op een goed ontwikkelingsperspectief voor het kind.
Werkwijze: Theoriebespreking, praktijkvoorbeeld, rollenspel, baby-observaties van videobeelden en discussie.