MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dag
organisatie
Training in Praktijk
kosten
basistarief
€ 1000
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Communicatietechniek
ICPC:
A
sponsoring
Deze nascholing wordt niet gesponsord.
accreditatie
accreditatie
6
punten
overige informatie
Individuele training € 650, groepstraining € 1.000 per dagdeel ex btw en reiskosten à € 0,29 / km.
in
company
Empathisch communiceren
Accreditatie Periode: 18-1-2018 t/m 17-1-2019
Deze nascholing is niet meer geaccrediteerd!
Wilt u een andere nascholingen vinden:
Op het gebied van 'Communicatietechniek'?
Van dezelfde aanbieder?
Of wilt u liever zelf (uitgebreid) kunnen zoeken?
in-company nascholing

Inherent aan het vak van artsen is dat ze veel verschillende gesprekken voeren, met diverse type mensen in verschillende hoedanigheden: patiënten, collega’s, leidinggevenden etc. Inherent aan communiceren is dat misverstanden en irritaties snel kunnen ontstaan. En vooral als er iets fout gaat of als een ander dat zo ervaart, biedt alleen empathie ruimte voor een milde reactie. Door empathisch te communiceren kunnen artsen veelal voorkomen dat er formele stappen worden gezet.

Ondanks de diversiteit in mensen en situaties is gedrag veelal voorspelbaar. Dat is op zich goed nieuws, nog beter nieuws is, dat het ook stuurbaar is door zelf ander gedrag bewust in te zetten.

Een aantal zaken zijn daarbij van belang:
1. onderkennen van eigen voorkeursgedrag;
2. herkennen van een bepaald type gedrag van gesprekspartners;
3. weten welk eigen gedrag nodig is om gewenst gedrag van een gesprekspartner te bewerkstelligen.

Artsen die deze training doen, krijgen middels een zelftest inzicht in eigen voorkeursgedrag. Vervolgens leren ze aan de hand van de Roos van Leary hoe mensen intuïtief reageren en hoe zij daarop effectief gedrag kunnen tonen. Vooral met de inzet van de juiste non-verbale gedragsuitingen wordt snel het gewenste effect gesorteerd.

Tijdens de training empathisch communiceren ervaren ze de kracht van non-verbale communicatie, oefenen ze met een trainingsacteur, onder begeleiding van een communicatietrainer

Ze verbeteren hun communicatie vaardigheden waardoor ze duidelijker overkomen, beter aansluiting weten te vinden met hun gesprekspartners en eerder irritatie en weerstand detecteren. Om hierop vervolgens adequaat te reageren, zodat eventuele vervelende gevolgen (bv klacht, claim of tuchtzaak) uitblijven. Aan de hand van eigen cases oefenen ze de gesprekken die niet goed liepen: herkenbare situaties beklijven beter.

Leerdoelen:

  • actief luisteren en adequaat reageren op gesprekspartners
  • signaleren van misverstanden in communicatie en hierop gepast te reageren
  • effectief gebruik te maken van non-verbale communicatie gericht op empathie
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!