MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Onbekend
organisatie
Amsterdam School for Integrative Medicine & Health BV
kosten
basistarief
€ 695
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
GGZ/Psychiatrie
categorie(ën):
GGZ & psychiatrie
ICPC:
A, P, Z
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
8
punten
locatie
De Veldkeuken
Koningslaan 11
3981 HD Bunnik
☎ +3162 8106 838
overig
19
Maa
2020
ACT voor (huis)artsen in de praktijk - Psychologische flexibiliteit in de spreekkamer
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'GGZ & psychiatrie'
Van aanbieder:
Amsterdam School for Integrative Medicine & Health BV
In de omgeving:
Bunnik

Training in de basisbeginselen van Acceptance and Commitment Therapy (ACT) voor huisartsen: om praktisch toe te passen in de dagelijkse praktijk.

ACT is een zogenoemde derde generatie gedragstherapie. De doelstelling van ACT is om de psychologische flexibiliteit van patiënten te vergroten. Dit is met name een effectieve ingang bij patiënten met chronische problematiek zoals SOLK, verslavingsproblemen, stressklachten, stemmingsklachten en problemen met aanpassen van de leefstijl zoals bij overgewicht en DM II. Door psychologisch flexibeler te worden kan een patiënt een andere verhouding tot zijn problemen krijgen. En kan er daarnaast ruimte ontstaan voor wat voor patiënten in hun leven belangrijk is en kunnen zij in overeenstemming met hun waarden leven. Dit laatste is een belangrijk onderdeel van de pijler Zingeving binnen het model van Positieve Gezondheid (Machteld Huber). De huisarts leert zo handen en voeten te geven aan deze pijler. Overigens evenzo aan de pijlers Mentaal welbevinden (met name op de ‘emotionele toestand’ en ‘veerkracht’), Sociaal Maatschappelijk participeren (met name op ‘sociale contacten’ en ‘betekenisvol werk’ en Kwaliteit van leven (met name op ‘balans’ en ‘kwaliteit van leven’).

ACT wordt veel gebruikt in de revalidatiegeneeskunde en de GGZ. Bovendien zijn er een toenemend aantal POH’s-GGZ die deze methodiek toepassen. Daarnaast kan ACT dus bijkomend een rol spelen in het breed gedragen plan iets te doen tegen het stijgende aantal (jonge) artsen met burn-out.

Na de training:

  • heeft de (huis)arts kennis opgedaan van de 6 basisprocessen van ACT en de theoretische onderbouwing hiervan.
  • heeft de (huis)arts kennis van de actuele wetenschappelijk evidentie van het toepassen van ACT in de huisartspraktijk.
  • heeft de (huis)arts kunnen oefenen met de toepassing van ACT in concrete casussen uit de praktijk.
  • heeft de (huis)arts vaardigheden aangeleerd om patiënten te begeleiden vanuit ACT-perspectief.
  • beschikt de (huis)arts over een assortiment ACT-technieken, ACT-opdrachten en ACT-metaforen om toe te passen in je patiëntcontacten.
  • heeft de (huis)arts een beeld van je eigen waardensysteem, de mate waarin hij/zij zelf psychologisch flexibel is en waar voor hem/haar belangrijke zwaartepunten in het vergroten hiervan liggen. Zodat hij/zij meer in balans en met meer veerkracht en plezier in het werk zal staan.
  • heeft de (huis)arts een actieplan gemaakt voor genoemde verbeteringen.
  • kan de (huis)arts de POH-GGZ steunen en met hem/haar sparren over de inzet van ACT tijdens behandelingen.
  • heeft de (huis)arts een praktische hand-out en werkbladen om zelf met ACT in de praktijk aan de slag te gaan.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!