![]() |
De avond zal twee lezingen omvatten, gericht op de relatie tussen kunst en de geneeskunde. Hoe kan het kijken naar kunst ons helpen in de dagelijkse praktijk als arts? En wat kunnen we leren over de rol van artsen in het verleden en de ontwikkeling van de geneeskunde door kunst te bestuderen?
Daarnaast zal er een rondleiding zijn in het nieuwe topsportzorgcentrum Groningen om inzicht te geven hoe op deze innovatieve plek top- en amateursport, en gezondheid samenkomen.
Lezing 1: Prof. dr. Ann-Sophie Lehmann - Professor of Art History & Material Culture
students (...) may come to conceive of humans as elaborate machines. Art (...) may learn a broader conception of humanness” - dit is hoe onderzoekers de voordelen van kunst voor geneeskunde studenten omschreven in 2001. Onderzoek heeft uitgewezen dat door te kijken naar kunst, analytische vaardigheden worden aangescherpt en je je tot een betere arts kan ontwikkelen. Bovendien ondersteunt kunst empathie, aangezien het je confronteert met de snelle oordelen die je velt over een andere individu gebaseerd op schoonheid, lelijkheid, dood, geslacht, ziekte of tekenen van een handicap. Kunst maakt een arts bewust van deze snelle oordelen en leert de arts oordelen zorgvuldig te maken. De eerste lezing zal ingaan op de huidige toepassingen van kunst in de opleiding tot arts, de wetenschappelijke fundamenten ervoor en zal schetsen hoe kunst en geneeskunde elkaar kunnen versterken.
Lezing 2: Mw. Margaret Breukink-Peeze - Kunsthistorica
De lezing belicht de grensgebieden tussen medische voorstelling en achterliggende betekenis. Door de eeuwen heen zijn veel schilderijen gemaakt met afbeeldingen van medische taferelen en aandoeningen. In de 17de eeuw werden in Nederland ook schilderijen gemaakt die op het eerste gezicht een medische voorstelling tonen, maar bij nadere beschouwing toch een andere betekenis hebben. In de zogenoemde genreschilderkunst worden diverse morele onderwerpen in verhulde vorm getoond. Om de strekking te begrijpen moeten alle elementen waaruit de voorstelling is opgebouwd bekeken worden.
Leerdoelen: