Een training in het herkennen en adequaat verwijzen van mensen met 'bijzondere breinen' denk daarbij aan ADHD, ADD, autisme, dyslexie en hoogbegaafdheid, van zowel kinderen, jeugdigen als volwassenen. De scholing wordt gegeven aan de hand van casuïstiek vanuit de docenten en de deelnemers.
In het eerste deel wordt de essentie van deze bijzondere breinen besproken en hoe deze in de huisartsenpraktijk te herkennen. Na de pauze wordt dieper ingegaan op symptomatologie en pathofysiologie van AD(H)D en de verschillende behandelvormen. Werking en bijwerkingen van medicatie en de relatie van medicatie met andere behandelvormen en coaching.
Leerdoelen
- U begrijpt het de essentie van bijzondere breinen.
- U kunt deze bijzondere breinen in de praktijk herkennen.
- U kunt detectie instrumenten toepassen en op basis daarvan verwijzen.
- U kent de risico’s en kunt de ernst/mate inschatten t.b.v. de verwijzing.
- U weet welke specialistische diagnostiek en behandeling nodig/mogelijk is.
- U bent ten aanzien van AD(H)D op de hoogte van: symptomatologie, pathofysiologie, (differentiaal) diagnostiek, comorbiditeit, behandelvormen, werking en bijwerkingen van medicaties, medicatie in relatie tot andere behandelvormen en coaching, test- en meetinstrumenten.
- U kunt behandeling na terug verwijzing overnemen.
- U heeft kennisgenomen van de richtlijnen NHG en NVVP, jeugd en volwassenen.
- U heeft een indruk van de status van wetenschap.