MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dag
organisatie
Bloom Praktijken
kosten
basistarief
€ 170
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Communicatietechniek
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
5
punten
locatie
ZEL/ELO - Kantoor ZEL
Stokdijkkade 21
2671 GX Naaldwijk
☎ +3117 4210 440
overig
11
Okt
2018
In gesprek - Communicatie en gesprekstechniek
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Communicatietechniek'
Van aanbieder:
Bloom Praktijken
In de omgeving:
Naaldwijk

De training heeft tot doel de deelnemers met en van elkaar te laten leren ter versterking van hun professionele beroepsuitoefening gericht op verbinding en contact met de patiënt. Het programma wordt op maat gemaakten kent qua precieze thematiek en werkvormen verschillende accenten. De keuze hangt af van de actuele leervragen van de deelnemers. Dit wordt vooraf gezamenlijk vastgesteld tijdens het intake gesprek.

In de training maken de deelnemers kennis met de invloed van de -eigen en andermans- emoties op het contact. De waarden en normen die je als hulpverleners wilt uitdragen in het patiëntencontact kunnen hierbij expliciet aandacht krijgen. In het eerste deel staan we stil bij de theorie en in het tweede deel komt de interactie aan bod aan de hand van eigen casuïstiek van de deelnemers.

O.b.v. de vooraf geïnventariseerde leervragen wordt een keuze gemaakt. Hierbij kan het theoretisch kader dat ingezet wordt enigszins variëren:

  • De communicatiemuur, (Derveaux, De Sadeleer)
  • kernkwadrant ( Ofman)
  • Niveaus van communicatie
  • niveaus van Agressie (weerstandsniveaus)
  • RET en GAS /spanninscontrole
  • geweldloze communicatie (Marshall B. Rosenberg)
  • interculturele communicatie (David Pinto/ Jitske kramer)

Afhankelijk van de vraag gaan we in op het omgaan met weerstanden spanning of juist op de specifieke aspecten bij interculturele communicatie. Ook is het mogelijk meer algemeen in te gaan op wat je als praktijk/hulpverlener wilt uitdragen in het patiëntencontact; de kernwaarden van de praktijk. Er wordt gewerkt met bestaande casuïstiek en geoefend met een trainingsacteur.

Onderwerpen

  • Toelichting op communicatiestijlen en de invloed van culturele achtergrond, je eigen identitietsmolecule,het ontstaan van weerstand. Inventariseren eigen situaties. Beluisteren van fragment telefoongesprek.
  • Keuze van kernwaarden die van invloed zijn op het patiëntencontact. Hoe maak je in je contact herkenbaar en voelbaar dat je als hulpverlener bepaalde waarden als uitgangspunt hebt in het contact. En hoe lukt het jezelf om dit ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Concreet handelen en gespreksvaardigheden koppelen aan kernwaarden.
  • Onbewuste intuïtieve reacties en de functie van spanning: Toelichting van de natuurlijke reactie op spanning. Ervaren dat spanning niet per definitie slecht is (oefening). Of meer aandacht voor waarden en normen die bepalend zijn in de communicatie en afhankelijk van culturele achtergrond.
  • Spanningscontrole oefening: Met de in 2 of 3 stappen uit te voeren oefening ervaren de deelnemers hun natuurlijke reactie op spanning en weerstand. Of oefenen met eigen grens herkennen en aangeven.
  • Bewuste, effectieve reactiestijlen: Toelichting op de bewuste, effectieve reactiestijlen in het omgaan met drie weerstandsniveaus: A, B en C. Of oefening gericht op achterhalen van de behoefte achter de emotie.
  • Oefenen van de reactiestijlen in de individuele casuïstiek van de deelnemer waarin weerstand / cultuurverschil of niet duidelijke behoefte het contact belemmert. Inzet trainingsacteur.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!