Binnen de huisartsenposten wordt de triage als hulpmiddel gebruikt om het aanbod van de patiënten(calls) te verwerken en in te delen naar urgentie. Voor spoedsituaties wordt hierbij de ABCD-methodiek gevolgd.
Binnen de dagpraktijken is er steeds meer behoefte om triage te kunnen toepassen en hierover binnen de praktijk eenduidige afspraken te maken.
De scholing is bedoeld om de doktersassistenten en huisartsen kennis te laten maken met de ABCD en triage en hoe dit toegepast kan worden binnen de praktijk. Aan de hand van casuïstiek en geluidsfragmenten van gesprekken wordt er geoefend en is er aandacht hoe binnen de praktijk afspraken kunnen worden gemaakt over het opnemen van de spoedlijn, het toepassen van ABCD en de triage.
Voorbereiding:
Elke praktijk brengt een eigen casus mee van een gesprek van de spoedlijn.
Elke praktijk brengt de NHG-triagewijzer mee.
Leerdoel(en)
Kennismaken en leren hoe de ABCD-methode uit te vragen bij een spoedsituatie aan de telefoon.
Kennismaken met en het leren toepassen van triage en de HAAK-methode aan de telefoon.
Het leren gebruiken van de Triagewijzer aan de telefoon.
Aan het einde van de scholing zijn er voor de praktijk speerpunten besproken en afspraken gemaakt hoe de ABCD en triage opgepakt wordt binnen de praktijk.