![]() |
Bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking gaat het niet alleen om een cognitieve en sociale achterstand, maar ook om een beperking in de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid. Om ook de ontwikkeling van de persoonlijkheid mee te kunnen nemen in diagnostiek, ondersteuningen behandeling ontwikkelde prof. dr. Anton Došen het zogenaamde ontwikkelingsdynamisch model. Dit model vertrekt vanuit een integratieve beeldvorming met bijzondere aandacht voor de vroegkinderlijke ontwikkeling en de levensgeschiedenis. In de ontwikkelingsdynamische benadering neemt de emotionele ontwikkeling een belangrijke plaats in. Het doel van deze benadering is, dat de (professionele) omgeving op passende wijze tegemoet komt aan de basale emotionele behoeften van het kind of de volwassene met een verstandelijke beperking. In de praktijk is gebleken dat gedrags- of psychiatrische problemen beter verklaard en begrepen konden worden door inzicht in het emotionele ontwikkelingsniveau. Hierdoor was het mogelijk een effectieve behandeling in te zetten.
De ontwikkelingsbenadering vraagt om een multidisciplinaire samenwerking waarbij iedere discipline een specialistische bijdrage in assessment, diagnose, ondersteuning en behandeling levert. Voor een goede samenwerking is nodig dat de verschillende professionals kennis hebben over het denken en doen van andere professionals. Vandaar dat deze leerlijn is ontwikkeld voor verschillende disciplines.
In deze leerlijn bespreekt Anton Došen