MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
FORTIOR
kosten
basistarief
€ 1200
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
GGZ/Psychiatrie
categorie(ën):
GGZ & psychiatrie
ICPC:
P, Z
sponsoring
Deze nascholing wordt niet gesponsord.
accreditatie
accreditatie
30
punten
locatie
Sociaal Cultureel Centrum / Lunchcafé In de Roos
Zuiderparkweg 282
5216 HE 's-Hertogenbosch
☎ +3173 6143 344
overig
16
Feb
2018
De ontwikkelingsdynamische benadering - Theorie en praktische toepassing
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'GGZ & psychiatrie'
Van aanbieder:
FORTIOR
In de omgeving:
's-Hertogenbosch

Bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking gaat het niet alleen om een cognitieve en sociale achterstand, maar ook om een beperking in de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid. Om ook de ontwikkeling van de persoonlijkheid mee te kunnen nemen in diagnostiek, ondersteuningen behandeling ontwikkelde prof. dr. Anton Došen het zogenaamde ontwikkelingsdynamisch model. Dit model vertrekt vanuit een integratieve beeldvorming met bijzondere aandacht voor de vroegkinderlijke ontwikkeling en de levensgeschiedenis. In de ontwikkelingsdynamische benadering neemt de emotionele ontwikkeling een belangrijke plaats in. Het doel van deze benadering is, dat de (professionele) omgeving op passende wijze tegemoet komt aan de basale emotionele behoeften van het kind of de volwassene met een verstandelijke beperking. In de praktijk is gebleken dat gedrags- of psychiatrische problemen beter verklaard en begrepen konden worden door inzicht in het emotionele ontwikkelingsniveau. Hierdoor was het mogelijk een effectieve behandeling in te zetten.

De ontwikkelingsbenadering vraagt om een multidisciplinaire samenwerking waarbij iedere discipline een specialistische bijdrage in assessment, diagnose, ondersteuning en behandeling levert. Voor een goede samenwerking is nodig dat de verschillende professionals kennis hebben over het denken en doen van andere professionals. Vandaar dat deze leerlijn is ontwikkeld voor verschillende disciplines.

In deze leerlijn bespreekt Anton Došen

  1. zijn multidimensioneel model voor emotionele- en persoonlijkheidsontwikkeling en gaat hij in op de neurobiologische en functionele kanten ervan;
  2. het onderscheid tussen normaal (adaptief) gedrag, abnormaal (maladaptief, probleem-)gedrag en psychiatrische stoornissen om gedrag van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking beter te kunnen duiden;
  3. de bijzonderheden van psychopathologie bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking;
  4. hoe een integratieve diagnose kan worden gesteld;
  5. de mogelijkheden van een behandeling op basis van het ontwikkelingsdynamisch model.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!