![]() |
De redactiecommissie Zorgprotocollen ontwikkelt en onderhoudt digitale protocollen ter ondersteuning aan huisartsen, apothekers en ondersteunend personeel. Ze zorgt dat de protocollen voldoen aan de geldende richtlijnen van de beroepsgroepen.
Al 15 jaar houdt de redactiecommissie zorgprotocollen zich bezig met het maken van digitale protocollen. Deze worden gebruikt in het Huisartsinformatiesystemen Medicom® en Hapicom® en het apothekersinformatiesysteem Pharmacom®. De betekenis van de protocollen in de hedendaagse zorg is van steeds groter belang. De protocollen ondersteunen de manier van werken en zorgen voor een gestructureerde informatievastlegging. Dit is essentieel voor de continuïteit van de zorg en het declaratiesysteem in de eerste lijn. Voor de huisartsen geldt dit al jaren maar vanaf 2014 is het vastleggen van de gegevens over de geleverde zorg ook verplicht voor apothekers.
De protocollen volgen de landelijke standaarden; de NHG-standaarden, NHG-Prodigmo protocollen, richtlijnen van de KNMP en andere wetenschappelijke literatuur. De protocollen worden volgens deze richtlijnen opgesteld en aangepast.
Ook worden wetenschappelijk ontwikkelde zorgregistraties ondersteund. Voorbeelden zijn in Medicom voor de ouderen zorg, de Easy Care en TraZag protocollen.
Er wordt door de leden van de commissie intensief gediscussieerd over de protocollen. De actualiteit wordt getoetst aan geldende richtlijnen. Ook wordt er overlegd met het NHG, deskundigen (kaderhuisartsen) en andere organisaties zoals de Long Alliantie Nederland (LAN). Deze activiteiten mogen gezien worden als een vorm van continue nascholing. Er dient steeds een afweging gemaakt te worden in gegevens verzameling voor zorg en management informatie. Die informatie moet vertaald worden naar, voor de gebruiker, logische protocollen.
Na elke vergadering van de redactiecommissie zorgprotocollen worden de protocollen aangepast aan de nieuwste inzichten. Zo nodig worden er nieuwe protocollen gerealiseerd.
De commissie vergadert 5-6 keer per jaar. Elke vergadering duurt ongeveer 2,5 uur (excl. voorbereidingstijd, 1 uur.) De commissie bestaat momenteel uit 4 huisartsen, 2 praktijkondersteuners, 6 apothekers en 1 farmakundige en is een goede afspiegeling van de protocolgebruikers.
Er worden meer dan 100 protocollen onderhouden, waarvan ongeveer 3000 huisartsen en apothekers dagelijks gebruik maken. De dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden wordt verricht door de huisartsen van Health Base. Zij hebben contact met organisaties en gebruikers (via huisartsen@healthbase.nl)
De commissie legt elk jaar verantwoording af aan de Stichting intellectueel Eigendom. Deze controleert of de doelen van de redactie commissie gehaald worden en of de jaarplannen reëel zijn. Ook wordt de relevantie van de ontwikkelde protocollen voor de gebruikers van de systemen gecontroleerd.