![]() |
Anno 2017 leven we in een 24/7-maatschappij. Tal van diensten die voorheen alleen overdag beschikbaar waren, zijn nu ook in de avonden en de weekenden bereikbaar. Denk aan winkels en gemeentekantoren, maar ook aan de tandarts waar je na werktijd voor een controle terecht kunt. Het is niet verbazend dat mensen deze service ook steeds meer van andere eerstelijnszorgaanbieders gaan verwachten. Hoe willen en kunnen we daarmee omgaan?
Het beroep op de huisarts en de huisartsenpost verandert ook als gevolg van het overheidsbeleid van de afgelopen jaren. Patiënten die door de transities in de GGZ en de ouderenzorg langer thuis wonen, komen met hun vaak complexe zorgvragen in toenemende mate terecht bij de huisarts, overdag, maar ook na de klassieke kantooruren. Is het zorgstelsel daar voldoende op ingericht? De meningen over de 24/7 beschikbaarheid en de voorwaarden waaronder dit mogelijk is, lopen uiteen. Veel aspecten spelen een rol. InEen zet haar jaarlijkse Tweedaagse voor aanbieders van georganiseerde eerstelijnszorg in om stil te staan bij de 24/7 continuïteit van zorg en de inzichten daarover uit te wisselen. Wat is er nodig om verantwoord op alle ontwikkelingen in te spelen?
Uit het brede onderwerp 'continuïteit van zorg' kiezen we drie onderdelen waar we met de leden van InEen verdiepend op in gaan. Deze drie zijn:
1. concurrende krachten en krachtenbundeling;Wat gaat er mis als de eerste lijn zich niet aanpast aan de vraag van de patiënt?
2. ict en e-health; Zonder ICT geen 24/7-zorg
3. samen veranderen; Hoe verander je samen, als professionals en organisatie?
Op de eerste dag van de Tweedaagse zullen op deze drie onderwerpen sprekers aan het woord komen om inspirerende vergezichten te schetsen. Maar om het niet bij vergezichten te laten, zullen vervolgens de onderwerpen met de sprekers verder worden uitgediept in de interactieve onderdelen 'In dialoog met...'. Tijdens de tweede dag staat dezelfde thematiek centraal maar worden ze minder abstract/visionair maar meer diepgaand en op persoonlijke casussen toegesneden behandeld in de deelsessies. Met deze opzet beogen we de deelnemers ook daadwerkelijk tools mee te geven die ze bij wijze van spreken de dag erna kunnen inzetten.
Naast een jaarlijks wisseld thema kent de InEentweedaagse altijd als nevendoel dat de verschillende ledengroepen van InEen elkaar beter leren kennen en daardoor de eerstelijnszorg versterken. Immers weten wat er (op regionaal niveau) op je afkomt en wie je partners daarbij zijn, maakt dat je beter op de situatie kunt inspelen en de onderlinge samenwerking versterkt ten bate van de patiënt.