Tijdens ’Van wijk tot wetenschap 2017: samen ontwikkelen’ wisselen sprekers en workshopleiders kennis uit met de deelnemers over nieuwe ontwikkelingen, samenwerkingsinitiatieven en kennis over de zorg voor kinderen en jeugd. Dit is een voorwaarde voor samenwerken middels een gedeelde visie en werkwijze in de zorg voor kinderen en jeugd. Zo ontstaan er nieuwe inzichten, veelal direct te gebruiken in de dagelijkse praktijk.
Thema’s die hierbij aan de orde komen, zijn onder meer:
- Samenwerking in de keten: tussen jeugd-ggz, onderwijs, wijkteam, gezin, sociaal netwerk, huisartsen, POH-GGZ, jeugdartsen en wetenschappers
- Nieuwe verbindingen tussen onderwijs en jeugdhulp
- Nieuwe methoden en praktische tools
- Zorg voor adolescenten en jongeren met verslavingsproblematiek en zorg voor kinderen van ouders met psychische of verslavingsproblematiek
- Versterken van zelfredzaamheid en sociale vaardigheden
- Ziekteverzuim en thuiszitters
- Begeleiding van mbo-studenten en leerlingen in het VSO
- Psychosociale problemen binnen gezinnen
- vroegsignalering van onder meer borderline, autisme, L.V.B.
- Transitiepsychiatrie 18-/18+
- Trauma en kindermishandeling, vluchtelingenkinderen en cultuursensitief werken
- Taalontwikkelingsstoornissen, eetstoornissen, seksueel grensoverschrijdend gedrag.