In deze praktische cursus gedragstherapie maken de deelnemers kennis met de gedragstherapeutische manier van denken en doen. Centraal in de cursus staat de systematische, op leertheorie gefundeerde, analyse van klachten en probleemgedrag en het ontwerpen van daarop aansluitende behandelplannen.

"/>
MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
RINO Amsterdam
kosten
basistarief
€ 1250
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Somatiek
categorie(ën):
Overig, GGZ & psychiatrie
ICPC:
P
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
30
punten
locatie
RINO Amsterdam
Leidseplein 5
1017 PR Amsterdam
☎ +3120 6250 803
overig
04
Sep
2017
Gedragstherapie en cognitieve therapie: inleiding
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Overig' of 'GGZ & psychiatrie'
Van aanbieder:
RINO Amsterdam
In de omgeving:
Amsterdam

Deze inleiding in de gedragstherapie vormt samen met een verdiepingscursus gedragstherapie (70 uur) de basiscursus gedragstherapie, voor de opleidingsroute tot gedragstherapeut VGCt (zie de website van de Vereniging Gedragstherapie en Cognitieve therapie: www.vgct.nl).

In deze praktische cursus gedragstherapie maken de deelnemers kennis met de gedragstherapeutische manier van denken en doen. Centraal in de cursus staat de systematische, op leertheorie gefundeerde, analyse van klachten en probleemgedrag en het ontwerpen van daarop aansluitende behandelplannen. Een aantal basistechnieken wordt intensief geoefend.

Doelgroep: Hulpverleners werkzaam in de (A)GGZ of aangrenzende terreinen, (GZ-, Eerstelijns- en K&J-)psychologen, ARBO-psychologen, die zich op de hoogte willen stellen van de recente ontwikkelingen in de gedragstherapie.
 
Doelstelling: Kennismaking met de gedragstherapeutische manier van denken en doen. Oefenen met gedragstherapeutische analysemodellen.
 
Inhoud:
  • de leertheorie en de leerprincipes;
  • de therapeutische relatie in de gedragstherapie;
  • gedragstherapeutische probleeminventarisatie;
  • holistische visie;
  • functieanalyse en betekenisanalyse;
  • metingen/registraties;
  • opstellen van een behandelplan;
  • indicaties en contra-indicaties voor gedragstherapie;
  • korte inleiding in de cognitieve gedragstherapie;
  • korte inleiding in gedragstherapeutische behandelmethoden;
  • oefenen van gedragstherapeutische vaardigheden, rollenspelen;
  • casuïstiek van de deelnemers.

Na een inleidend deel over de geschiedenis van de cognitieve gedragstherapie en over de leertheorieën en leerprincipes, ligt het accent op de toepassing van de leerprincipes in de gedragstherapie. Daarbij worden de fasen van het gedragstherapeutische proces gevolgd.

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!