![]() |
Na de inleiding vertellen de docenten wat een LVB is en hoe je die herkent. Daarna wordt de SCIL-test behandeld waarbij de waarde, functie en toepassing ervan worden verklaard. Dan wordt besproken voor wie de SCIL-test is bedoeld, hoe mensen kunnen worden gemotiveerd deel te nemen en hoe wordt omgegaan met de uitslag. Tenslotte wordt er geoefend met deze test.
Leerdoelen
Kernboodschap
De huisartsgeneeskundige relevantie van deze nascholing heeft betrekking op persoonlijke, integrale en continue zorg zoals die in het basispakket van de Landelijke Huisarts Vereniging wordt beschreven.
Persoonlijk: de zorgverlening van de huisarts is persoonlijk vanwege de persoonlijke betrokkenheid van patiënt en huisarts op elkaar en de afstemming van de zorg op de eigen aard en verantwoordelijkheid van de patiënt; hierbij speelt altijd de eigen aard en de interpretatie van de verantwoordelijkheid van de huisarts mede een rol.
Integraal: de zorgverlening is integraal in die zin dat zij het lichamelijk aspect, waarop zij tenminste altijd betrokken is, steeds zoveel mogelijk integreert met de geestelijke en sociale aspecten van het functioneren van de patiënt.
Continu: de zorgverlening is continu in die mate dat zij niet geschiedt per geïsoleerde hulpvraag, maar in beginsel vroegere gebeurtenissen en de verdere levensloop van de patiënt in aanmerking neemt.
Bron: Huisarts en Wetenschap.
Presentatoren/Docenten: Michiel Vermaak, Arts verstandelijk gehandicapten & Marcel Slockers, huisarts en straatdokter Rotterdam.