MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
U-center
kosten
basistarief
Gratis
informatie
gebied:
Somatiek
categorie(ën):
Communicatietechniek, GGZ & psychiatrie
ICPC:
P, Z
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
0
punten
locatie
U-center Epen (L)
Julianastraat 23
6285 AH Epen
☎ +3143 4559 109
overig
21
Dec
2017
Motiverende Gespreksvoering
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Communicatietechniek' of 'GGZ & psychiatrie'
Van aanbieder:
U-center
In de omgeving:
Epen

Wetenschappelijk onderbouwde en effectieve methode om patiënten te motiveren tot gedragsverandering. In oorsprong ontwikkeld voor verandering van problematisch alcoholgebruik. Inmiddels effectiviteit ook bewezen op andere gebieden in de gezondheidszorg. Gebaseerd op ideeën uit de motivatiepsychologie, cliëntgerichte therapie en het transtheoretische model voor gedragsverandering (Prochaska en DiClimente). De eigen verantwoordelijkheid staat centraal en richt zich op verhoging van de motivatie voor verandering van bepaald gedrag.

De basistraining Motivational Interviewing bestaat uit een mix van theorie, inleidingen, demonstraties, videoanalyses, rollenspelen, discussies, praktijksimulaties en oefeningen. Daarnaast is er veel aandacht voor praktische vaardigheden.

Leerdoelen

  • Introductie basisprincipes Motivational Interviewing.
  • Leren hoe je betere resultaten krijgt bij het motiveren van je patiënten voor een gedragsverandering.
  • Begrijpen en leren herkennen van verschillende fasen van gedragsverandering.
  • Oefenen in motiverende gesprekstechnieken met voorbeelden uit dagelijkse praktijk.
  • Op interactieve manier een aantal stappen te leren mbt gewenste gedragsverandering te bewerkstelligen.

Motivational Interviewing (of motiverende gesprekstechnieken) is een gespreksmethode om tot gedragsverandering te komen. Met Motivational Interviewing verandert de cliënt zijn gedrag zelf, vanuit de eigen motivatie, en niet vanuit een oplossing die door de zorgverlener wordt opgelegd. Een patiënt moeten overtuigen van de noodzaak van gedragsverandering kost vaak veel energie, zeker omdat die aanpak niet altijd het gewenste resultaat heeft.

Het is niet ziektebeeld-afhankelijk en een aangeleerde vaardigheid om effectief te kunnen communiceren met de zorgvrager en of zorgverleners onderling, teneinde te komen tot effectieve gedragsverandering.

Onderwerpen

  • Motivatie: wat motiveert u en hoe komt motivatie tot stand?
  • Motivational Interviewing: definitie, spiriten discrepantie met uw huidige werkwijze.
  • De 4 processen: verbinden, focussen, ontlokken, plannen.
  • Stages of change: gedragsverklaringsmodel, fasering, herkenning.
  • Basistechnieken: open vragen, bevestigen, samenvatten, reflectief luisteren.
  • Het geven van informatie en advies.
  • Ambivalentie exploreren.
  • Verandertaal en behoudtaal: uitnodigen tot en versterken van verandertaal.
  • Omgaan met wrijving, weerstand.

Competenties

  • Theoretische en conceptuele achtergrond van Motivational Interviewing.
  • Attitude, basistechnieken en specifieke gespreksvaardigheden.
  • Praktisch, concreet en direct toepasbaar.

Deze circa vier uur durende scholing wordt gegeven door mevrouw Ingrid Weijnen (MSc/directeur Behandelzaken, psychotherapeut) en mevrouw Jeanine Souren (MSc/psychothreapeut).

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!