![]() |
De bijeenkomsten starten met een theoretische inleiding, volgens de hierboven genoemde indeling. Daarna wordt praktisch geoefend, aan de hand van casuïstiek uit de praktijk van de deelnemers. Hierna beschikt men over een globale beheersing van de stof. Vervolgens wordt de theorie verder uitgediept en toegespitst, ook met het oog op de werksetting van de deelnemers. Een belangrijk deel van de bijeenkomsten wordt gewijd aan de eigen casuïstiek.
Het DSM systeem wordt overal in de GGZ toegepast, maar roept bij veel hulpverleners nog steeds drempelvrees op. Inmiddels is de DSM-5 uitgekomen. In deze cursus zal er aandacht zijn voor de overeenkomsten en verschillen tussen DSM-4 en DSM-5. Ook wordt de logische opbouw van het DSM 5 systeem zichtbaar en hanteerbaar gemaakt aan de hand van eigen casuïstiek. De hantering van het classificatiesysteem, de indeling in hoofdgroepen (ernstige psychiatrische stoornissen en persoonlijkheidsstoornissen) en veel voorkomende stoornissen komen aan bod.
Na afloop van de cursus is men bekend met de DSM-5 en kan men deze in de eigen werksetting toepassen.