![]() |
Naar schatting lopen jaarlijks zo’n 40.000 Nederlanders schade op als gevolg van een vermijdbare medisch incident. Circa 1950 mensen overlijden erdoor. Een patiëntveiligheidsincident (PVI) is "een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden". Wanneer een patiëntveiligheidsincident optreedt, kunnen er drie soorten slachtoffers zijn: het ‘first victim’ is de patiënt en de betrokken familie, het ‘second victim’ is de betrokken zorgverlener en het ‘third victim’ is de betrokken organisatie en het management.
Per januari 2017 gelden nieuwe wettelijke regels (Wkkgz) voor de behandeling van klachten en schadeclaims, waaraan alle zorgverleners en zorginstellingen moeten voldoen.
Rode draad tijdens dit congres is de vraag waar de aansprakelijkheid ligt bij een medisch incident en hoe onder invloed van onder meer gewijzigde wetgeving deze in beweging komt. Bij incidenten begaan binnen samenwerkingsverbanden zoals (regio-) maatschappen, medisch specialistische bedrijven, gezondheidscentra en ketenzorgverbanden doemt de vraag op of er in een dergelijk geval sprake van een individuele aansprakelijkheid of ketenaansprakelijkheid?
In het verlengde hiervan worden de Gedragscode Openheid Medische Aansprakelijkheid (GOMA) besproken en (ontwikkelingen in) de tuchtrechtelijke praktijk.
Last but not least wordt er stil gestaan bij de patiënt, diens wensen, belangenbehartiging en invloed op het functioneren van zijn behandelaars. En bij de noodzaak om als zorgprofessional anders te leren communiceren en stil te staan bij de invloed van de patiënt op zijn gedrag en functioneren.
Leerdoelen: