![]() |
Kennis en expertise centrum
Adelante audiologie & communicatie, Koninklijke Kentalis en de Mgr. Hanssenschool zijn er voor kinderen met ernstige auditieve en communicatieve beperkingen. De drie organisaties hebben ieder hun eigen inbreng en expertise. Ze ondersteunen elkaar en geven zo invulling aan het gehele palet van diagnostiek, behandeling en onderwijs aan kinderen met gehoor-, spraak- en taalproblemen, al dan niet in combinatie met autisme of anderszins. Op deze wijze kunnen we met kinderen in een veilige omgeving werken aan een optimale ontplooiing van hun communicatie waardoor ze in staat zijn zelfstandig en met meer zelfvertrouwen in het leven te staan.
Wilt u meer leren over TOS en-of doof en slechthorendheid? Hoe werkt het en wat u kunt doen? Kom dan naar het mini-symposium 'Zet je zinnen op taal!'.
Doof en slechthorendheid
Stel je voor... Je wilt een praatje maken, maar de ander betrekt je niet bij het gesprek. Dit soort situaties maken dove en slechthorende mensen vaak mee. De horende wereld is lang niet altijd begripvol. Bovendien weten mensen vaak weinig van doof- en slechthorendheid. Ze denken bijvoorbeeld onterecht dat gebarentaal een universele taal is, dat een CI altijd de beste keus is of dat dove mensen helemaal niets horen. Anderhalf miljoen Nederlanders zijn slechthorend of doof.
Taalontwikkelingstoornis
“Als veel mensen praten, dan botst zoveel in mijn hoofd.” Zo legt een jongen met Taalontwikkelingsstoornis uit wat hij heeft. In de hersenen van mensen met TOS lopen de verbindingen tussen hersengebieden anders. Daardoor hebben ze bijvoorbeeld moeite met het onthouden en leren van woorden of klanken. Nog te vaak wordt TOS verward met dyslexie, stotteren, een algemene taalachterstand of autisme. Toch heeft 5% van de bevolking een TOS, en zijn er gemiddeld 2 kinderen in de klas met TOS.