![]() |
Het doel van de leergang is om de leiderschapskwaliteiten van AIOS en jonge specialisten te verbeteren. Het werkveld van een jonge arts is complex. Ook als ze in opleiding zijn, worden ze wel geacht zelfstandig ingrijpende beslissingen te kunnen nemen. Daarnaast hebben jonge artsen collega’s die niet alleen samenwerkingspartners zijn, maar soms ook hun eigen belangen hebben. Boven alles dragen jonge artsen een grote verantwoordelijkheid die verder reikt dan de werkvloer. Onze training beoogt AIOS en jonge specialisten kennis en vaardigheden bij te brengen die hen in staat stelt beter met die verantwoordelijkheid om te gaan. Ons uitgangspunt daarbij is dat daadkracht begint bij kennis van eigen kwaliteiten en verbeterpunten.
Doelgroep
Onze training staat open voor AIOS en jonge specialisten (max. 2 jaar werkzaam als specialist) uit alle medische vakgebieden. Gemotiveerde ANIOS zijn eveneens welkom. De groep bestaat uit maximaal 12 artsen, waarbij wij zullen streven naar een balans tussen mannelijke en vrouwelijke deelnemers.
Inhoud
Het programma bestaat uit een individuele intakesessie, twee trainingsdagen en een reflectiemiddag. Overnachting en avondprogramma zijn inbegrepen. Binnen de training komen de volgende vier thema’s aan bod:
Leer jezelf beter kennen
Wat zijn je kwaliteiten en je leerpunten?
Wat geeft je energie, en wat neemt het weg? Hoe beinvloed je dat?
Waar wil je heen en hoe stel je prioriteiten?
Verbreed je horizon
Wat is mijn persoonlijke leiderschapstijl en kan ik, afhankelijk van de context, ook andere stijlen inzetten?
Hoe herken en benut ik andermans talent?
Hoe ervaren anderen mijn leiderschapsstijl?
Oefen invloed uit
Hoe bedrijf je organisatiepolitiek zonder je principes tekort te doen?
Hoe vraag, geef en verwerk ik feedback?
Hoe maak ik gebruik van groepsdynamiek?
Breng werk en privé in balans
Hoe combineer je een drukke baan met een gezonde thuissituatie?
Hoe kan ik mijn professionele persona gescheiden houden van mijn privépersoon?
Werkwijze
De training begint met een individuele intakesessie met een van de trainers. Tijdens deze intakesessie worden de persoonlijke leerthema’s van de deelnemers bepaald.
In de leergang werken wij met het Thema Gecentreerde Interactie (TGI) model. Leiderschap (het Thema) komt pas tot zijn volle ontwikkeling als de balans gevonden wordt tussen wat de deelnemer wil en kan, wat anderen willen en drijft, en de context van de organisatie. Alle drie de elementen krijgen binnen onze training aandacht. Daarbij maken wij binnen onze training gebruik van een afwisseling tussen theorie en oefening. Wij zetten gericht trainingsacteurs in en oefenen veel.
Voorafgaand aan die intakesessie hebben deelnemers twee tests in gevuld en laten vullen: de LSI 1-test en LSI 2-test. De LSI 1-test vertelt deelnemer hoe hij/zij zelf tegen zijn/haar leiderschapsstijl aankijkt. De LSI 2-test wordt ingevuld door een vijftal mensen uit de directe (werk)omgeving van de deelnemer, en verschaft inzicht in de manier waarop anderen tegen de leiderschapsstijl van de deelnemer aankijken.