![]() |
De zorgwereld wordt steeds complexer. Dit stelt andere eisen aan persoonlijke effectiviteit van specialisten, samenwerking, leren, ook aan patiëntgerichtheid, innovatie, sociale netwerken en leiderschap. Juist nu veel aandacht gaat naar ‘productiekaders’ en financiële resultaten is het van belang om te investeren in kwaliteit van zorg door ‘continu leren’ en evalueren van medisch handelen. Hierdoor kan open onderling geleerd worden van fouten. Dit komt uiteindelijk ten goede aan het welbevinden en veerkracht van medisch specialisten.
Factoren als disfunctioneren, kwaliteit, productiviteit en innovatie worden veel ‘van buitenaf’ gemeten en beïnvloed. En dat terwijl 90% van het leren gebeurt door interactie met collega's en leren in de praktijk. Het doel van de cursus is om ‘intercollegiaal leren’ zo optimaal mogelijk vorm te geven.
Kortom; heldere communicatie, effectieve samenwerking en voortdurende kwaliteitsverbetering is voor het ziekenhuis en artsen een vereiste om dagelijks verantwoorde en veilige zorg te leveren. Dit stelt nieuwe eisen aan de rol van artsen en leidinggevenden en de wijze waarop samengewerkt wordt. Het continu monitoren en verbeteren van medisch handelen onderling en professionaliteit staat hierbij centraal.
Deze cursus is tot stand gekomen door nauwe samenwerking met een panel van medisch specialisten. Na verschillende pilots ligt er nu een sterk onderbouwde cursus die goed aansluit bij de praktijk van de medisch specialist.