![]() |
Met de nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg wordt het klachtrecht herzien. Doel van de wet is om kwaliteit van zorg en effectieve en laagdrempelige geschillenbehandeling te bevorderen. Maar wat kunt u doen om klachten te voorkomen? Openheid bij incidenten is daarin de eerste stap. Eenzelfde openheid wordt gepropageerd bij kindermishandeling in de KNMG meldcode. De meldcode is immers gebaseerd op het uitgangspunt ‘Spreken tenzij’.
En hoe open moet en mag u zijn naar de verschillende professionals met wie u samenwerkt bij de zorgverlening aan uw patiënt?
Of een arts voldoende open is geweest, of juist te open, is een vraag die regelmatig aan de tuchtrechter wordt voorgelegd. Het beroepsgeheim stelt immers ook weer grenzen aan informatieuitwisseling. Helemaal met de opkomst van sociale media is dit een heel actueel thema.
Laat u ook dit jaar weer informeren tijdens het succesvolle KNMG-symposium Arts en recht. In vogelvlucht zullen de ontwikkelingen in de tuchtrechtspraak vertaald worden naar uw dagelijkse praktijk. In een reeks van korte presentaties komen de belangrijkste thema’s voorbij. Zo bent u weer helemaal bijgepraat over de belangrijkste juridische onderwerpen en de gevolgen hiervan voor u.