Tweejaarlijkse bijeenkomst voor mentoren van physician assistants (PA's) in opleiding bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De PA-opleiding wordt gefinancierd door de Ministeries van VWS en OCW en één van de voorwaarden hiervoor is dat de betrokken mentoren geschoold worden in didactische basisvaardigheden, de inhoud van de opleiding en het vak PA, zodat ze optimaal hun studenten kunnen opleiden en begeleiden in de praktijk. De betreffende mentoren zijn allen arts dan wel medisch specialist. Tijdens het mentorenoverleg van 10 november 2015 worden de onderstaande leerdoelen nagestreefd:
- De mentor kent de belangrijkste ontwikkelingen binnen de opleiding MPA van de HAN.
- De mentor kent de belangrijkste landelijke ontwikkeling rondom het beroep Physician Assistant.
- De mentor kent de wijzigingen in het curriculum van de PA-opleiding.
- De mentor kent de opbouw van de Teach the Teacher cursus;
- De mentor kan inschatten of de Teach the Teacher cursus van meerwaarde is voor hem/haar.
- De mentor kent de belangrijkste boodschappen van het mentorenoverleg van 10 november 2014;
- De mentor kan deze boodschappen spiegelen aan zijn/haar eigen praktijk.
- De mentor kent de eindkwalificaties van de PA opleiding;
- De mentor kan een vertaalslag maken van eindkwalificaties naar zijn eigen praktijk;
- De mentor kent de voorbehouden handelingen van de PA.
- De mentor kan een takenpakket bewerken tot een opleidingsplan;
- De mentor kent verschillende toets- en beoordelingsinstrumenten om de voortgang van de student te meten.
- De mentor kan het disfunctioneren duiden in kennis, vaardigheden en/of gedrag;
- De mentor kent het principe intersubjectieve objectiviteit;
- De mentor kan heeft handvatten voor het bespreekbaar maken van disfunctioneren bij zijn PA-io/PA;
- De mentor kent de mogelijke vervolgstappen bij het constateren van disfunctioneren van zijn PA-io/PA.
- De mentor kent zijn/haar rol tijdens de afstudeerfase van de Physician Assistant.
- De mentor kent zijn rol in het monitoren van de stages;
- De mentor kent de handvatten om het leren tijdens de stages in beeld te krijgen.
- De mentor kent de verschillende mogelijkheden van een digitaal portfolio;
- De mentor deelt zijn eventuele ervaringen met collega’s en het opleidingsteam;
- De mentor heeft kennis van de implementatiefase van het digitaal portfolio bij de HAN.