![]() |
De sandwichcursus van november belooft een breed uitgetrokken gebeurtenis te worden. Het programma biedt stof voor de hele praktijk, niet alleen voor de artsen, assistentes en POH-somatiek, maar ook voor de POH-GGZ. Bovendien gaat de aandacht naar van piepjong tot stokoud tot aan levenseinde toe.
De ochtend zal voor iedereen volledig in beslag worden genomen door aandacht voor kindermishandeling. Ingeborg Thoolen, vertrouwensarts bij Veilig Thuis Drenthe, John Dekker (12 nov.) en Peter Letmaath (17 nov.), beiden forensisch arts bij de GGD zullen in een interactief programma hun licht laten schijnen over signalen bij kind en ouders en datgene wat je zelf kunt waarnemen (het stinkende kind) etc. Ook zal worden ingegaan op de procedures na melding bij Veilig Thuis Drenthe.
Na een culinair hoogstaande lunch zal de middag zich meer richten op de oudere mens.
Marthy Lucas, kaderarts ouderzorg en Mariëlle van Iersel, specialist ouderenzorg en huisarts zullen de assistentes en POH-ers gedurende de gehele middag aan de hand van casuïstiek meenemen in de alledaagse, maar vaak verborgen signalen die de kwetsbare ouderen uitstralen. Doel is natuurlijk om de verborgen signalen te gaan herkennen om daar vervolgens een passend vervolg op te kunnen geven.
Voor de huisartsen en POH-GGZ is de middag onderverdeeld in 2 delen. Froukje Woudstra, internist ouderenzorg en Antoinette Scheepmaker, geriater, beiden in het Scheperziekenhuis te Emmen zullen ieder een dag uitweiden over delier bij ouderen. Niet alleen somatische oorzaken komen aan bod , maar ook medicamenteuze oorzaken zullen besproken worden. Ook hier zal casuïstiek begeleidend zijn.
De middag zal worden afgesloten door Donald van Tol. Hij zal niet alleen de juridische kant belichten, maar ook de plaats van het gevoel van de huisarts, de druk die van buitenaf kan worden gevoeld en de rol van NVVE. Lastige vraagstukken omtrent euthanasie en dementie of levensmoeheid wellicht gevoed door ingebrachte casuïstiek zijn een onderdeel van deze slotzitting.
Het belooft een enerverende dag te worden met naar wij verwachten veel nieuwe inzichten en leermomenten.
Leerdoelen: