![]() |
Motivational Interviewing (MI) is een persoonsgerichte, directieve gespreksstijl, ter bevordering van de intrinsieke motivatie tot gedragsverandering van patiënten. Met MI nodigt de zorgverlener patiënten uit om de redenen voor zijn gedragsverandering zélf te benoemen. Ze leren om vanuit een empathische en nieuwsgierige houding samen met de patiënt twijfels over veranderen waardevrij te onderzoeken. Ook inzicht in de eigen barrières om niet beoordelend te zijn, is één van de doelstellingen. Op deze manier kan de zorgverlener draagvlak vanuit de patiënt beter borgen en continueren.
Tijdens deze module ontdekken de deelnemers aan de hand van herkenbare casuïstieken de toepassingsmogelijkheden van Motivational Interviewing. Er is ruime aandacht voor de verdere vaardigheidsontwikkeling. Afhankelijk van de leerwensen en de actuele casuïstieken worden de volgende onderwerpen verder uitgediept: reflectiediepte, weerstand, ontlokken van veranderuitspraken en bestendiging van nieuw gedrag.
Programma overzicht
Aan de hand van een PowerPoint presentatie krijgen de deelnemers een helder beeld van de LIFO methode geschetst. Waarbij de LIFO gedragssterktes van eenieder, middels het invullen van een korte vragenlijst vooraf, duidelijk beschreven worden. Tijdens de presentatie is er voor de deelnemers voldoende ruimte voor het stellen van vragen.
Na de presentatie voeren de aanwezige trainingsacteur en de trainer een demonstratie gesprek waarbij diverse gedragsstijlen zichtbaar worden in het toepassen van Motivational Interviewing. Na deze oefening wordt er geoefend met door de deelnemers ingebrachte eigen casuïstiek.
De trainingsacteur is de patiënt. Voorafgaand aan de uitvoering van het oefengesprek is er een korte uitwisseling tussen deelnemer/ster en acteur over gewenste leerdoelstellingen en welk gedrag van de acteur daarbij gevraagd wordt. Hierbij dient het LIFO© profiel van de arts als uitgangspunt om de brug te slaan naar de diverse patiënten die met d.m.v. Motivational Interviewing verder kunnen komen.
Tijdens deze oefeningen is er altijd gelegenheid om het gesprek te onderbreken voor evaluatie, suggesties etc. Het initiatief voor de onderbreking kan liggen bij de deelnemer aan het oefengesprek, de trainer, de acteur of de overige deelnemers. Ook is het mogelijk om het gesprek voort te zetten met een andere deelnemer.
Programma voor een training van 3 uur en maximaal 12 deelnemers