Onderwerpen:
- Theorie motiverende gespreksvoering (Motivational Interviewing)
- Spirit, processen en technieken
- Gedragsverandering
- Ambivalentie als centraal thema
- Reflecteren als vaardigheid
- Omgaan met weerstand
- Ontlokken van verandertaal
- Gedragsbehoud
- Coachinstrument
Leerdoelen:
- Deelnemers maken kennis met Motiverende gespreksvoering
- Deelnemers kunnen een inschatting maken van de fase (gedragsmodel) waarin een patiënt zich bevindt
- Deelnemers kunnen de 4 kanten van ambivalentie bij een patiënt onderzoeken teneinde de patiënt bewust te maken van zijn/haar situatie
- Deelnemers begrijpen de processen en de praktijk van een directieve, persoonsgerichte stijl van motiverende gespreksvoering
- Deelnemers hebben hun vaardigheden op het gebied van motiveren (specifiek waardenvrij onderzoeken, reflecteren, verandering stimuleren en gedragsverandering behouden) verder ontwikkeld
- Deelnemers onderkennen eigen weerstanden en blijven zelf gemotiveerd in het begeleiden tot gezond gedrag
Achtergrond:
De tegenwoordige patiënt is een mondige patiënt, die zich in toenemende mate niet meer zonder weerstand zal laten leiden door de hulpverlener. Vaak zijn hulpverleners nog opgeleid met het idee dat met een juiste kennisoverdracht, de gedragsverandering van de patiënt als vanzelf zal volgen. De hulpverlener tracht met alle goede bedoelingen de patiënt te bewegen tot gedragsverandering door hem of haar van de juiste argumenten te voorzien. Intussen houdt de patiënt echter halsstarrig vast aan oude patronen. Met het besef dat het loslaten van deze oude patronen inderdaad niet gemakkelijk is, kan door het gebruik van een specifieke stijl van counseling gezond gedrag in veel gevallen toch worden bereikt.
Meer en meer wordt ingezien dat gedragsverandering bij patiënten te bereiken is door de patiënt zelf betrokken te laten zijn bij zijn of haar ziekteproces, of met andere woorden, door het stimuleren van het zelfmanagement van de patiënt.
Motivational Interviewing (MI) is een belangrijke gespreksstijl, waarbij het stimuleren van zelfmanagement middels motiverende gesprekstechnieken alle aandacht krijgt .
Onderwijs opzet
- Voorbereiding theoretisch; via een introductietekst en via het invullen van een vragenlijst
- Uitvoering praktisch; Verschillende oefeningen waarbij de deelnemers hun vaardigheden met betrekking tot vraagstelling, reflectief luisteren en effectief reageren, kunnen verbeteren
- Werkvormen. Onderwijsleergesprekken, simulaties met en zonder acteur, schriftelijke oefeningen (verschillende vormen van reflecties), nabespreken van beeldmateriaal, observatieopdrachten bij rollenspellen in kleine werkgroepjes, plenaire discussies, ervaringsgerichte oefeningen
Aantal dagdelen is in te zetten afhankelijk van de wensen en de mogelijkheden van de groep. De meest ingezette vorm bevat 4 dagdelen verdeeld over 4 tot 6 maanden. Elk dagdeel zal 3,5 effectieve trainingstijd bevatten.