We willen graag een interactieve dag, gericht op SO’s en huisartsen, waarbij er ruimte is voor kennisoverdracht, interactieve vragen en keuzes m.b.t. beleid en uitwisselingsruimte over praktische zaken. Deze elementen worden afgewisseld gedurende de dag. De deelnemers maken een toets vooraf, waardoor zij al geconfronteerd kunnen worden met kennislacunes. Na voordrachten met kennisoverdracht, maken we gebruik van stemkastvragen en leggen we keuzes voor, waarin het geleerde toegepast wordt en deelnemers nadenken over een volgende stap in het beleid. Het zou mooi zijn als enkele deelnemers hun keuzen zouden willen toelichten. Dat vergt een open en ontspannen sfeer. Aan het eind van de dag moet het stappenplan helder zijn.
Leerdoelen:
- De deelnemer kent de definitie van een infectieuze uitbraak, kent de veroorzakers en en kan een dreigende uitbraak tijdig signaleren.
- De deelnemer weet welke stappen hij moet ondernemen ingeval er sprake is van een (dreigende) uitbraak.
- De deelnemer kent de preventie, diagnostiek, behandeling en maatregelen m.b.t verzorging van een cliënt met een BRMO (waaronder MRSA) infectie en weet welke stappen ondernomen moeten worden in de instelling.
- De deelnemer is in staat BRMO’s in de eigen zorginstelling te monitoren.
- De deelnemer is in staat om overstijgend te denken mbt preventie en beheersing van infectieuze uitbraken.
- De deelnemer kan in geval van een (dreigende) uitbraak efficiënt samenwerken met de GGD-arts, de microbioloog en de deskundige-infectiepreventie (de 'Dipper').
- De deelnemer is in staat een uitbraakpreventie- en beheersingsplan op te stellen en te implementeren voor de eigen instelling.
Na afloop krijgen de deelnemers een globaal stappenplan uitgereikt.