Als (toekomstig) huisarts-bestuurder heeft u regelmatig overleg met partijen, waarbij de belangen flink uiteen kunnen lopen. Deze partijen zijn bijvoorbeeld de gemeenten, zorggroepen, huisartsenposten, GGZ-instellingen en ziekenhuizen. Het is handig als u weet hoe u weerstand herkent, opvangt en deze ombuigt, zodat u verder kunt gaan met het gesprek. De persoonlijke leerdoelen en wensen staan centraal en na de theoretische inleiding gaat u oefenen met eigen praktijksituaties.
Wat levert de cursus u op?
- Na afloop bent u in staat effectief om te gaan met bezwaren en weerstanden van diverse stakeholders.
- U heeft inzicht hoe weerstand kan worden voorkomen door oprechte interesse te tonen in de belangen van de gesprekspartner. Daarbij is het de kunst om hard op de inhoud te zijn en zacht op de relatie. Daarnaast kunt u weerstand in een vroeg stadium herkennen en daar effectief op inspelen.
- Afhankelijk van de situatie en doelstellingen kunt u diverse communicatiestijlen effectief toepassen om met weerstand om te gaan. Hierbij kunt u een onderscheid maken tussen de verschillende soorten bezwaren (misverstand, klacht, twijfel, een echt bezwaar) en hier effectief op reageren.