![]() |
Het is dagelijkse kost binnen de huisartspraktijk: een kind met hoorproblemen dat vaak verkouden is. Als huisarts doet u de eerste onderzoeken die niet altijd duidelijke afwijkingen laten zien. Toch houden de klachten aan en gezien de onrust en ongerustheid van ouders en kind, verwijst u door. Maar naar wie? De KNO-arts of de audioloog? Het audiologisch centrum van het UMCG biedtbeide. Dit expertisecentrum voor gehoor, spraak en taal is uniek door de combinatie van audiologische en KNO-medische zorg. Tijdens deze refereeravond krijgt u handvatten voor goede zorg aan uw patiëntje die niet goed hoort of toch niet goed luistert.
KNO problemen bij kinderen
Rode draad: multifactoriële oorzaken bij kind met spraak- en taalproblematiek: KNO perspectief.
Doelstellingen: belichten van multidisciplinaire diagnostiek rondom kind met spraak en taal problemen: KNO perspectief.
Het kind at risk: diagnostiek en behandeling in het UMCG
Rode draad: Een kind komt bij de huisarts met KNO klachten of vragen over gehoor, spraak of taal. De huisarts stelt de juiste vragen voor een goede doorverwijzing.
Doelstellingen: De deelnemer heeft kennis genomen van de verwijscriteria voor zorg vanuit het UMCG. De deelnemer weet welke kinderen baat hebben bij diagnostiek in het UMCG
Gehoorproblemen bij kinderen
Rode draad: multifactoriële oorzaken bij kind met spraak- en taalproblematiek: audiologisch perspectief. Wat betekent gehoorverlies in de dagelijkse praktijk? Wanneer kunnen hoorhulpmiddelen meerwaarde bieden? Wat mag je van hoorhulpmiddelen verwachten?
Doelstellingen: de deelnemer herkent klachten die mogelijk veroorzaakt worden door gehoorverlies en kan deze plaatsen in een multidisciplinair perspectief. De deelnemer neemt kennis van audiologische behandelopties en wat daarvan kan worden verwacht..
Communicatieve Stoornissen bij Kinderen
Rode draad: multifactoriële oorzaken van spraak- en taalproblematiek bij jonge kinderen: vanuit ontwikkelingsperspectief.
Doelstellingen: de deelnemer heeft kennis van te onderscheiden ontwikkelingsfactoren en hoe deze elkaar positief en negatief kunnen beïnvloeden bij kinderen met spraak- en taalproblemen.