MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
Leerpunt KOEL B.V. (IA06-160)
kosten
basistarief
€ 90
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Communicatietechniek
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
3
punten
locatie
Van der Valk Hotel Rotterdam-Blijdorp
Energieweg 2
3041 JC Rotterdam
☎ +3110 2988 777
overig
02
Apr
2015
Farmamarketing - mollen en marketing
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Communicatietechniek'
Van aanbieder:
Leerpunt KOEL B.V. (IA06-160)
In de omgeving:
Rotterdam

De farmaceutische industrie bepaalt, meer dan artsen denken, wat er uit hun voorschrijfpen vloeit. Doorgaans vertrouwen zij op hun intellectuele onafhankelijkheid. Een scala aan marketingtechnieken, waar artsen niet op verdacht zijn, werkt op hen in. Wie had nou gedacht dat die vriendelijke en erudiete hoogleraar een geneesmiddel staat aan te prijzen omdat zijn wetenschappelijk onderzoek wordt betaald door de industrie?

De huisarts kan zich alleen onttrekken aan dit soort beïnvloeding als hij of zij op de hoogte is van hoe het werkt. Huisarts Hans van der Linde visiteerde als lid van het College voor Accreditering veel commerciële cursussen. Al jaren geeft hij colleges Farmamarketing aan artsen in opleiding voor huisarts en studenten farmacologie. Leerpunt Koel nodigt hem uit om tijdens een avondvullende nascholing een blik te werpen in de keuken van beïnvloeding.

Vragen die aan de orde komen zijn onder meer:

  • Waarom staan al een kwart eeuw telkens drie andere dure gepatenteerde inhalatoren in de top-10 van geneesmiddelen?
  • Waarom schreven artsen massaal het onbewezen veilige en onbewezen effectieve Avandia voor met 47.000 doden tot gevolg?
  • Waarom gebruiken in Nederland al 60.000 mensen de peperdure, onbewezen veilige en onbewezen effectieve DPP-4-remmers?
  • Waarom bleven artsen anticonceptiva voorschrijven met onnodig verhoogd tromboserisico na het negatieve NHG-advies in 1998?
  • Waarom schreven artsen massaal Hormonale Substitutie Therapie voor in de menopauze?
  • Waarom schreven artsen voor 2 miljard euro aan sterke cholesterolverlagers voor zonder bewezen nut op harde eindpunten?
  • Waarom gingen artsen massaal amfetaminen voorschrijven voor AD(H)D?
  • Waarom slikken 127.000 mensen in Nederland Ezetrol of Inegy met veel bijwerkingen en bewezen ontbreken van nuttig effect?
  • Waarom behandelen artsen LDL-waarden zonder bewezen nut op harde eindpunten?

Leerdoelen

  • Verkenning van de eigen beeldvorming van geneesmiddelenproducenten.
  • Inzicht in hoezeer de voorschrijfpen van artsen gestuurd wordt door marketing.
  • Benoemen en deels behandelen van gebruikte marketingtechnieken.
  • Kennisnemen van de doelgroepen van geneesmiddelenmarketing.
  • Belang van transparantie: transparantieregister en disclosure-sheets.
  • Zelf te nemen maatregelen om beïnvloeding te minimaliseren.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!