Binnen de huisartsenpraktijk staat en valt de kwaliteit vooral met de communicatie. De communicatie met de patiënten, maar ook met de assistenten en de collega’s. Samenwerken is een toverwoord en soms maar wat moeilijk. Belangrijke schakel in de samenwerking is de doktersassistente. Belangrijke kwaliteit is goede triage: wanneer is het spoed en wanneer kan het wachten? Het tweede deel van de middag zal gaan over veiligheid.
1. Chronische pijn
- De knelpunten bij patiënt met chronische pijn herkennen.
- Heeft de huisarts middelen in handen om patiënte met chronische pijn verlichting van de klachten te geven.
- De huisarts krijgt inzicht in de mechanismen bij chronische pijn.
2. Samenwerking huisarts en spoedeisende hulp
- Na de cursus is er een betere samenwerking tussen de huisartsen en de spoedartsen.
- Na de cursus is de huisarts op de hoogte van de gebruikte methodiek van de SEH-artsen bij vitaal bedreigde patiënten.
- Na de cursus is de kennis met betrekking tot spoedsituaties weer opgefrist (ondersteund met casuïstiek).
3. Spoed in de huisartsenpraktijk - Telefoontriage
- De werkwijze met de NHG-triagewijzer volgen.
- Met de triagewijzer ABCD inschatten.
- Valkuilen herkennen bij de telefonische triage in de communicatie bij spoed.
4. Veiligheid in de huisartsenpraktijk
- Structurele problemen in de arbeidsomstandigheden kunnen onderkennen en aanpakken.
- Op de hoogte zijn van wettelijke regelingen hierover.
- Bijvoorbeeld weten hoe de regels zijn bij een prikaccident en er naar kunnen handelen.