In deze praktische cursus gedragstherapie maken de deelnemers kennis met de gedragstherapeutische manier van denken en doen. Centraal in de cursus staat de systematische, op leertheorie gefundeerde, analyse van klachten en probleemgedrag en het ontwerpen van daarop aansluitende behandelplannen.

"/>
MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
RINO Amsterdam
kosten
basistarief
€ 1250
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Somatiek
categorie(ën):
Overig, GGZ & psychiatrie
ICPC:
P
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
30
punten
locatie
RINO Amsterdam
Leidseplein 5
1017 PR Amsterdam
☎ +3120 6250 803
overig
18
Sep
2015
Inleiding Gedragstherapie
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Overig' of 'GGZ & psychiatrie'
Van aanbieder:
RINO Amsterdam
In de omgeving:
Amsterdam

- Inleiding gedragstherapie
In deze praktische cursus gedragstherapie maken de deelnemers kennis met de gedragstherapeutische manier van denken en doen. Centraal in de cursus staat de systematische, op leertheorie gefundeerde, analyse van klachten en probleemgedrag en het ontwerpen van daarop aansluitende behandelplannen.

- Doelgroep
Hulpverleners werkzaam in de (A)GGZ of aangrenzende terreinen, GZ-psychologen, ARBO-psychologen.

- Doelstelling
Kennismaking met de gedragstherapeutische manier van denken en doen. Oefenen met gedragstherapeutische analysemodellen.

- Inhoud

  • de leertheorie en de leerprincipes
  • de therapeutische relatie in de gedragstherapie
  • gedragstherapeutische probleeminventarisatie
  • holistische visie
  • functieanalyse en betekenisanalyse
  • metingen/registraties
  • het behandelplan
  • korte inleiding in de cognitieve gedragstherapie
  • korte inleiding in gedragstherapeutische behandelmethoden

- Werkwijze
Na een inleidend deel over de geschiedenis van de cognitieve gedragstherapie en over de leertheorieën en leerprincipes, ligt het accent op de toepassing van de leerprincipes in de gedragstherapie. Daarbij worden de fasen van het gedragstherapeutische proces gevolgd.

De cursisten bereiden de cursusbijeenkomsten voor door het bestuderen van de literatuur en het maken van huiswerkopdrachten

- De cursusbijeenkomsten omvatten:

  • Het voor- en nabespreken van het huiswerk.
  • Literatuurbespreking door cursisten en docent.
  • Uitleg van de theorie door de docent.
  • Praktische oefeningen met betrekking tot de verschillende onderdelen van het gedragstherapeutische proces. Hierbij wordt gebruik gemaakt van rollenspelen.

Er wordt zoveel mogelijk geoefend aan de hand van concreet praktijkmateriaal van de cursisten.

- Toetsing
Uiterlijk twee weken na de laatste cursusbijeenkomst levert iedere cursist een schriftelijk casusverslag in waarin verwerkt: probleeminventarisatie, holistische theorie, metingen, functieanalyse en/of betekenisanalyse en een behandelplan. Tevens worden de huiswerkopdrachten beoordeeld in de nabespreking van het huiswerk. Tenslotte zullen de cursisten tijdens bijeenkomsten beoordeeld worden op inbreng in subgroepen en in de plenaire bijeenkomsten.

- Erkenning
De cursus wordt erkend door de Vereniging voor Cognitieve- en Gedragstherapie. Aanwezigheid is bij alle bijeenkomsten verplicht; afwezigheid van 10% dient steeds gecompenseerd te worden door middel van een extra schriftelijke opdracht. Bij afwezigheid van 20% of meer geldt wat daarover bepaald is in het huishoudelijk reglement van de VGCt.

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!