In deze praktische cursus gedragstherapie maken de deelnemers kennis met de gedragstherapeutische manier van denken en doen. Centraal in de cursus staat de systematische, op leertheorie gefundeerde, analyse van klachten en probleemgedrag en het ontwerpen van daarop aansluitende behandelplannen.
"/>
![]() |
- Inleiding gedragstherapie
In deze praktische cursus gedragstherapie maken de deelnemers kennis met de gedragstherapeutische manier van denken en doen. Centraal in de cursus staat de systematische, op leertheorie gefundeerde, analyse van klachten en probleemgedrag en het ontwerpen van daarop aansluitende behandelplannen.
- Doelgroep
Hulpverleners werkzaam in de (A)GGZ of aangrenzende terreinen, GZ-psychologen, ARBO-psychologen.
- Doelstelling
Kennismaking met de gedragstherapeutische manier van denken en doen. Oefenen met gedragstherapeutische analysemodellen.
- Inhoud
- Werkwijze
Na een inleidend deel over de geschiedenis van de cognitieve gedragstherapie en over de leertheorieën en leerprincipes, ligt het accent op de toepassing van de leerprincipes in de gedragstherapie. Daarbij worden de fasen van het gedragstherapeutische proces gevolgd.
De cursisten bereiden de cursusbijeenkomsten voor door het bestuderen van de literatuur en het maken van huiswerkopdrachten
- De cursusbijeenkomsten omvatten:
Er wordt zoveel mogelijk geoefend aan de hand van concreet praktijkmateriaal van de cursisten.
- Toetsing
Uiterlijk twee weken na de laatste cursusbijeenkomst levert iedere cursist een schriftelijk casusverslag in waarin verwerkt: probleeminventarisatie, holistische theorie, metingen, functieanalyse en/of betekenisanalyse en een behandelplan. Tevens worden de huiswerkopdrachten beoordeeld in de nabespreking van het huiswerk. Tenslotte zullen de cursisten tijdens bijeenkomsten beoordeeld worden op inbreng in subgroepen en in de plenaire bijeenkomsten.
- Erkenning
De cursus wordt erkend door de Vereniging voor Cognitieve- en Gedragstherapie. Aanwezigheid is bij alle bijeenkomsten verplicht; afwezigheid van 10% dient steeds gecompenseerd te worden door middel van een extra schriftelijke opdracht. Bij afwezigheid van 20% of meer geldt wat daarover bepaald is in het huishoudelijk reglement van de VGCt.