![]() |
‘Motiveren’ is vaak een wolf in schaapskleren. Het klinkt mooi maar in de praktijk komt het meestal neer op ‘bekeren’. Geen wonder dat ‘motiverende gesprekken’ vaak op niets uitlopen. Socratisch Motiveren is anders. Het is een korte en krachtige methode die hulpverleners helpt om gemakkelijker achterover te leunen, minder in gevecht te raken en de omgeving van de cliënt er sneller en anders bij te betrekken. De methode heeft geen ander doel dan het verduidelijken van de motieven van de cliënt en de consequenties die belangrijke anderen (zoals ouders, hulpverleners, onderwijzers en leerplichtambtenaren) daaraan verbinden. Het is niet gericht op inhoudelijke verandering maar op duidelijkheid van en voor alle betrokkenen. Hierdoor geeft Socratisch Motiveren vastgelopen of hopeloze behandelingen toch vaak een onverwachte wending!
De workshop begint met een introductie in de filosofie en denkwijze van Socratisch Motiveren. Theorie en discussie worden afgewisseld met oefeningen om de stof persoonlijk te maken. Het middaggedeelte gaat over de praktijk van Socratisch Motiveren bij jongeren en hun directe omgeving. Er wordt een stappenplan geïntroduceerd en gedemonstreerd aan de hand van lastige casussen die de deelnemers inbrengen.
Aan het eind van de dag hebben de deelnemers een goed beeld van de theorie en praktijk van Socratisch Motiveren en kunnen ze er in de praktijk mee experimenteren.