Een maatjesdag dag is een nieuwe gelegenheid om bewust stil te staan bij je rol als maatje en de leeractiviteiten rondom de aios in de praktijk.
Je krijgt een antwoord op vragen als:
- Hoe is de taakverdeling tussen de opleider en het maatje in de opleidingssituatie?
- Wat mag je als maatje wel en wat niet?
- Hoe doe ik de consultatie met de aios? Ga je als maatje wel of niet naar een paralleldag?
- Hoe geef ik feedback aan de aios?
Daarnaast is deze dag is een leuke gelegenheid om kennis te maken en ervaring uit te wisselen met andere maatjes. In maatjesmiddag 2 gaan we ook in op vaardigheden als directe observatie en voeren van leergesprekken.
- Het maatje kan de aios gericht bevragen op de reden van consultatie, handelen
(2.2. “stimuleert en ondersteunt het ontwikkelen van kennis en vaardigheden op verschillende manieren”).
- Het maatje kan concrete afspraken maken met de opleider over de opleidingsactiviteiten rondom de aios (1-3.2 “past samenwerkingsvaardigheden doelgericht toe”).
- Tijdens de dagrapportage kan het maatje de aios bevragen en van feedback voorzien op het gebied van huisartsgeneeskundig handelen (2.2 ”stimuleert en ondersteunt het ontwikkelen van kennis en vaardigheden op verschillende manieren”, 2.3 “past de voor de situatie geschikte communicatieve technieken efficiënt toe tijdens de begeleiding van de aios”).
Programma
- Terugblik voornemens, wat was je van plan na de eerste maatjesmiddag en wat heb je gerealiseerd?
- Vragen en wensen voor de middag inventariseren.
- Maatjes overleg, wat zijn je parels en je puzzels geweest afgelopen maanden? Het is handig je daarop voor te bereiden, wat was de situatie, wat was de puzzel, en heb je er een vraag over?
- Dagrapportage. Hoe kun je dagrapportage structureren en verdiepen?
- Samenspel, afstemming hoofdopleider, hoe optimaliseer je dat?
- Feedback geven en ontvangen opfrissen, kennismaken ComBel.
- Oefenen met jullie cases.
- Evaluatie van de dag.