![]() |
Tijdens de landelijke STARtclass worden aios getraind in de ABCDE benadering van SEH patiënten. Deze cursus vind plaats voorafgaande aan de klinische stage in opleidingsjaar 2. Centraal staat hierbij de herkenning van het toestandsbeeld en de onmiddellijke toepassing van levensreddende handelingen. Deze benadering blijkt ook toepasbaar bij de spoedpatiënt op de HAP.
Alle aios die per 1 maart 2014 met de opleiding tot huisarts gestart zijn dienen niet alleen voorafgaande aan de klinische stage deze cursus te volgen, maar zullen ook vroeg in opleidingsjaar 1 een STARtclass cursus volgen. In deze cursus ligt het accent meer op de huisartsgeneeskundige setting.
In de cursus wordt benodigde kennis aangereikt en worden bijbehorende vaardigheden getraind. Inmiddels wordt de STARtclass behalve aan de aios huisartsgeneeskunde (en aios ouderengeneeskunde) ook aan huisartsopleiders aangeboden. Daarnaast wordt een STARtclass georganiseerd voor artsen op de SEH.
De meest gehanteerde onderwijswerkvorm in deze cursussen is de scenariotraining. Hierbij wordt bij herhaling geoefend met simulatiepatiënten die volgens een gedetailleerd uitgeschreven scenario getraind zijn levensecht te reageren op de interventies van de arts. De scenariotraining vindt plaats in groepjes van 6 cursisten, begeleid door een expert-docent. Alle simulatieoefeningen worden voorafgegaan door een korte praktische instructie en afgesloten met een theoretische samenvatting.
Naast assessment AED/defibrillatie wordt geoefend in de benadering van de vitaal bedreigde patiënt volgens de richtlijnen van de Immediate Life Support (ILS). Deze benaderingswijze biedt handvatten om een kritisch zieke patiënt te beoordelen en te behandelen en/of te reanimeren in afwachting van meer geëquipeerde hulp.
De ervaringen met deze methode van onderwijs zijn zeer positief, zowel vanuit de zijde van de cursisten als van de docenten. Wel bestaat er de behoefte om op een meer eenduidige wijze het scenario te leiden en te beoordelen en hierover feedback te geven aan de cursisten. Dit is de reden dat de organisatie van de STARtclass haar docenten wil trainen in het geven van scenario onderwijs.
De STARtclass- docenten hebben allemaal ervaring in het geven van onderwijs, maar hebben niet allemaal een GIC (Generic Instructor Course) gevolgd. In de GIC wordt uitgebreid aandacht besteed aan het geven van scenario onderwijs en scenario toetsing.
De STARtclass werkt met GIC getrainde docenten die allen ervaren zijn in het geven van onderwijs. De doelstelling van het GICprogramma is om steeds te werken met een docentgroep die onderwijs geeft vanuit dezelfde uitgangspunten en binnen dezelfde onderwijsstructuur.
Hierover worden de docenten op de docentendag geïnformeerd en in getraind.
Leerdoel:
De deelnemers aan deze docentendag zijn na afloop in staat om in goede afstemming met elkaar het onderwijs in de STARtclass jaar 1 aan eerstejaars aios huisartsgeneeskunde te geven.
Ze bereiken die competentie door in samenwerking met elkaar alle onderwijsmodules van die STARtclass jaar 1 met elkaar als deelnemer te ervaren en na te bespreken. Dit onder begeleiding van GIC erkende instructeurs.
Naast deze ervaring zullen de deelnemers aan het einde van de dag geïnformeerd zijn over organisatorische en inhoudelijke ontwikkelingen in de landelijke leerlijn spoedzorg onderwijs.