![]() |
Dit zesde symposium in de reeks ‘Incidenten in de Patiëntenzorg’ behandelt twee thema’s: Het thema van het ochtendprogramma is compliance, in de middag staat de overdracht centraal.
Ochtend
Naleven van wet- en regelgeving, alsmede van (interne) regels en standaarden heeft tot doel risico’s te beheersen en schade te voorkomen. Zorg blijft mensenwerk, waarmee de kans op fouten en schade voortdurend aanwezig is. Afwijken van (interne) regels en standaarden kan aanleiding zijn voor risico’s voor de veiligheid van de patiënt. Waarom wijken mensen af van een norm en nemen zij risico’s? Het zo goed mogelijk onderscheiden en beheersen van risico’s is voor een organisatie een doel op zich. Dit is in de eerste plaats in het belang van de individuele patiënt, maar daarnaast ook voor de reputatie, milieu, veiligheid in het bedrijf en aansprakelijkheid. Hiervoor is een geëigende interne beheerstructuur van groot belang.
Middag
Waar mensen samen werken wordt informatie overgedragen. Dat gebeurt mondeling of schriftelijk. Het doel van de informatieoverdracht is het zo efficiënt en volledig mogelijk informeren van een collega over zaken die belangrijk voor het werk zijn. Bekend is dat de ‘overgangsmomenten’ in een ziekenhuis de grootste patiëntrisico’s veroorzaken. Berucht zijn de dienstwisseling van verpleegkundigen / artsen of de overdracht tussen afdelingen (van OK naar IC, van IC naar afdeling, van afdeling naar afdeling). Informatieoverdracht gebeurt mondeling, schriftelijk of in een combinatie van beiden. Wanneer is een overdracht als efficiënt en volledig te typeren?