![]() |
Cursus voor de eerste lijn met weinig of geen ervaring met Motiverende Gespreksvoering. Deze wijze van gespreksvoering is in de Verslavingszorg ontwikkeld, verfijnd en het meest effectief gebleken om (moeilijke) mensen tot (blijvende) gedragsverandering te motiveren.
Het betreft een sturende directieve aanpak waarbij d.m.v. bepaalde technieken getracht wordt de patiënt te ‘ontregelen’. Door een zekere discrepantie bij de patiënt te veroorzaken wordt getracht de intrinsieke (interne) motivatie te bevorderen. Het uitlokken van verandertaal en het verminderen van weerstand tegen verandering zijn belangrijke peilers binnen deze benadering.
Na jaren van onderzoek en toepassing is gebleken dat de MGV ook effectief is bij een bredere patiëntengroep. De behandeling van patiënten met bijvoorbeeld eetstoornissen heeft veel MGV- kenmerken. Ook bij het bevorderen van o.a. medicatie inname, zich houden aan dieetregels of in algemene zin ‘je aan afspraken houden’ wordt met MGV- technieken effectiever.
Deze gespreksvaardigheid wordt meestal als vriendelijk (service-gericht), niet-vijandig en conflict- vermijdend ervaren. Daarnaast zorgt de MGV er mede voor dat de verantwoordelijkheid van het gedrag van zowel de patiënt als de doktersassistent (en/of andere collega) ook bij degene blijft waar deze hoort.
Timing en een goede basis-attitude zijn vaak van doorslaggevend belang voor het beoogde effect.